Jag får ångest eller ångestsymptom utan att veta vad som utlöser det och ibland ger nästan vad som helst ångest. Jag får hjärtklappning och yrsel mm. Då känner jag meningslöshet och och förlorar initiativsförmågan och bra ligger ner, jag klarar inte ens av att lyssna på musik se på tv/film. Jag känner hela tiden en slags overklighetskänsla som ingen doktor hittills har kunnat förklara.

Svar
Hej (du hade inte uppgivit någon e-postadress, så jag kunde inte svara direkt till dig) Du skriver att du har ångest och overklighetskänslor som ingen doktor lyckats förklara. Jag vet inte om detta är förklaringen till dina känslor, men det är så att just beskrivningen av overklighetskänslor är vanligt vid ångest. Ångest är en stark känsla av rädsla/obehag (du har väl läst om oro/ångest på hemsidan) ångesten kan utlösas av olika situationer eller av bara tanken på att något kan eller ska hända (det är då svårare att upptäcka vad som väckte ångesten) Hjärnan signalerar "fara" till kroppen, som förbereder sig på att slåss eller fly, genom olika kroppsliga reaktioner. En vanlig reaktion, och en av de största bovarna vid ångest, är hyperventilering (man andas snabbt/ytligt). Om man andas snabbare och/eller djupare än vad kroppen behöver, andas man in för mycket koldioxid i blodet och man får för lite syre i blodet. Det är inte farligt men obehagligt och en mängd symtom uppstår, som t.ex. man blir yr och svimfärdig, hjärtklappning, stickande/domnande känsla i armar och ben, ser sämre, skakig, och just overklighetskänslor. Många människor är inte medvetna om att de hyperventilerar utan tror att symtomen är tecken på att det är något farligt, man kan dö eller att man är på väg att bli "knäpp". Om man på ett tidigt stadium lär sig att styra och reglera sin andning då ångesten uppstår, samtidigt som man har i minnet att detta är inte något farligt, så minskas obehaget.(Det är också viktigt att inte undvika det man är rädd för) Läs om avslappnings- och andningsövningar, under "olika sätt att klara av sin oro" på hemsidan. Har du någon att prata med, någon som vet hur du mår, hur jobbigt du har det och som kan hjälpa dig att träna på att klara av din ångest? Ta kontakt med elevvården, prata med dina föräldrar och vid behov tar ni kontakt med Bup. Hör av dig igen om du vill, hälsningar Snorkel.