Hej Snorkel. Jag är en tjej på snart 13 vårar. Har haft svårt med mina psykiska problem. Vissa dagar är jag bara helt galen och happy face men vissa dagar är jag hur nere som helst. Många i min omgivning stör sig på detta men vad ska jag göra? Ska jag bara spela helt glad fast allt känns helt fuckat?! Undrar om lite råd om ångest & nedsämdhet.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du "haft svårt med dina psykiska problem" Att du vissa dagar är glad och uppåt, och andra dagar är nere och deppig. Du är bara 12 år, snart 13, och för mig låter inte det du beskriver som "psykiska problem" eller som någon "psykisk sjukdom" utan som helt normala känslosvängningar då man är tonåring! När man kommer in i puberteten så händer det massor av saker i kroppen, och med vårt känsloliv. Hormonerna är väldigt aktiva och i början i obalans, det innebär att det är mycket vanligt i tonåren med just det att känslorna far upp och ner i en rasande fart, man kan skratta så man nästan kiknar för något skoj, men också bli förtvivlat ledsen då något är sorgligt eller bli arg tvär och irriterad för minsta lilla... Jobbigt, men det går över. Har du pratat med skolsköterskan eller kurator på din skola, de kan ge mera information om vad som händer i kroppen och hur man blir påverkad av det. Du kan också läsa mera på en websida som heter umo.se, ungdomsmottagning på nätet. Du ber också om lite råd vid nedstämdhet och oro/ångest. Hela denna sida handlar om just det, jag föreslår att du läser lite mera på sidan, vilka situationer är det som väcker din oro/ångest, och nedstämdhet? Generellt så handlar det om att hitta strategier för att hantera och klara av sitt dåliga mående på olika sätt, om man inte lever i en miljö som måste förändras naturligtvis, med missbruk, våld, svår hemsituation o.s.v. Du funderar om man ska dölja och spela "glad" då man känner sig nere, det finns det ju ingen anledning till, men ibland så måste man kanske gå emot den där känslan av att man bara vill skrika, gömma sig eller vara arg på allt och alla, försöka att göra saker man BLIR glad av och får en att må bättre en stund. Ibland, t.ex. i klassrummet, så behöver man fokusera på det som händer där och då, styra sin uppmärksamhet, fast det är svårt, till läraren eller de skoluppgifter man håller på med. Känslor och tankar kan vara svårt att hantera och reglera, de kan "ta över oss" och få oss att göra saker som bara försvårar för oss, eller får andra att bli arga på oss, jobbigt. Då kan det vara bra att träna på att styra sin uppmärksamhet till något annat inte fastna i tankar och känslor på hur arg man är, eller hur upprörd någon gjort en. Det kallas medveten närvaro och att reglera känslor. Du kan läsa mera om det också på sidan om du vill. Sköt om dig, skriv igen om du vill, kram Snorkel