Hej. jag har ett stort problem. varje morgon känner jag att jag inte vill gå till skolan men jag vet inte varför. Det här leder till att jag hamnar väldigt mycket efter och får stor frånvaro. Det skulle hjälpa så mycket om ni kunde ge mig något att gå på /Kram

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du inte riktigt vet VARFÖR men varje morgon KÄNNER att du inte vill gå till skolan.. Hur känns det? Vad är det du känner? Leda, oro, rädsla, ilska, trötthet, ont i kroppen??? Dina känslor kan ge en "fingervisning" vad det kan handla om.. Och jag undrar också över hur dina TANKAR ser ut runt detta.. Tänker du att det är tråkigt i skolan, jobbigt, trassel med kompisar, svåra ämnen, roligare hemma med datorn, funkar inte med lärare, stökigt i matsalen etc etc. Vilka TANKAR dyker upp i ditt huvud där på morgonen då du inte vill gå till skolan?? Du beskriver att du får negativa konsekvenser i form av att du kommer efter väldigt mycket och får hög frånvaro, det gör ju också att det hela blir ännu jobbigare, kanske lärare och dina föräldrar bråkar på dig om att du MÅSTE gå till skolan, att du blir så långt efter kan göra att det känns helt omöjligt att komma ikapp, man kan tappa kontaketn med kompisar och aktiviteter i skolan.. etc HUR blir det för dig?? Jag blir lite osäker på vilken typ av hjälp du vill ha, att faktiskt gå emot den där känslan att du inte vill gå, alltså hitta sätt och strategier att komme iväg på morgonen?? Det skulle ju vara att t.ex. ha ett möta med skolan där man disk. detta med hur du kan trivas bättre, behov av stödinsatser, steg för att komma ifatt i olika ämnen, kanske anpassad skolgång, praktik vissa dagar etc. beroende på hur du tycker att skolan fungerar. Det kan också finnas olika sätt för att du ska kunna stå emot den där känslan att "ligga kvar hemma" någon kompis som hämtar upp dig, skjuts till skolan, något kul som händer efter skolan då du klarar att vara där på dagen (belöning) m.m. Jag tror att du tillsammns med dina föräldrar behöver fundera på hur saker och ting hänger ihop, har du det jobbigt på något sätt i skolan, eller är du helt enkelt skoltrött. Det låter som om du trots allt VILL komma iväg till skolan, men ändrar dig där när klockan ringer.. Ha ett möte med din skola, ditt probelm behöver verkligen tas på allvar, och att du vill ha hjälp! Många hälsningar Snorkel