hej I min skola är det as många hiphoppare (eller hur det nu stavas.)Och jag är punkare.Jag har sagt högt att jag inte gillar hipphop för dess syn på kvinnor.Och då blir dom sura och kallar mejj rockmänniska.Jag blir retad för hur jag klär mejj och dom tycker att jag är konstig för hur jag beter mejj..Jag har sagt det till min lärare men hon tycker att det inte kommer lösa något.Men jag vet att det kommer det.Alla hatar mejj och kallar mejj horunge.Ibland är jag rädd för att gå in i skolan för jag är rädd för vad dom ska säga.Förut hade jag et hyfsat själv förtroende och jag brydde mej inte alls om vad andra sa men dom på min skola har gjort så jag har fått ett uselt självförtroende och jag blir ledsen så fort nån säger nått..När jag går förbi så viskar alla och kollar med arga blickar på mejj..dom skrattar åt mejj och lärarna bryr sig inte om att jag sitter och slår mejj så jag får blåmärken och river tills det blir sår.Jag skärde mejj nästan varje dag för att jag tyckte jag förjänade det..nu har ja slutat på grund av att min mamma såg det och jag hatar att göra henne besviken.NU har jag inga kompisar kvar och alla hatar mejj för hur jag ser ut.Vet inte vad jag ska säga för at dom ska förstå.

Svar
Hej Du beskriver en jättejobbig situation, du har vågat ta ställning till något, sagt vad du tycker och försöker hålla på din egen stil. Detta leder sedan till att dina skolkamrater blir sura, retas och är elaka mot dig. Du upplever att alla hatar dig, det känns ivarje fall så. Du skriver att du har pratat med din lärare, och det var helt rätt gjort, sedan låter det som om din lärare inte har förstått hur jobbigt det är för dig och hur dåligt du mår av detta. Man ska inte behöva vara rädd för att gå till skolan!! När din mamma märkte att du hade skurit dig, berättade du för henne varför?? Berätta för dina föräldrar hur du har det i skolan så att de kan hjälpa dig att prata med dina lärare. Det är viktigt att ni pratar om detta i klassen, om att vara olika och ha olika åsikter, men att ändå respektera varandra. Många gånger så är orsaken till att man blir retad och mobbad för sin stil, att andra är rädda eller inte förstår. Du behöver hjälp att komma in i klassen igen, och din lärare kan ta upp dessa diskussioner på lektionen. Finns det inte någon enda kvar bland dina kamrater som du kan prata lite med, eller finns det några andra som har en annan stil eller annorlunda intressen, och som kan känna igen sig i hur det är att vara utanför och som du kan börja prata med. Det kan vara en start för att få kamrater igen, och de kanske kan hjälpa dig att få dina andra kompisar att förstå dig bättre. Du kan också vända dig till kuratorn på din skola, så kan hon hjälpa dig att prata med dina lärare och dina föräldrar, du kan behöva prata med någon vuxen om hur du mår. Hälsningar Snorkel.