Hej jag är en tjej som har börjat på en ny skola och är ganska osäker. Jag har fått bra kontakt med de i klassen men ändå känns det som om de tittar ner på mig. Jag har haft ganska elaka rykten om mig sen jag var liten och därför när min kompis försöker berätta om sinna problem blir det bara att jag får mer tyngd. Hur ska jag göra för att bli säkrare i klassen? Det skulle hjälpa mig jätte mycket om ni svara för då är jag en lite bit på väg dit jag vill komma

Svar
Hej, tack för ditt mail. Om man varit med om svåra och jobbiga händelser, så blir vi vaksamma och observanta på liknande situationer, så att det som var otäckt/farligt inte ska hända oss igen. Hjärnan scannar av och sänder signaler till kroppen om något uppfattas som "fara". ( signalerna sätter igång varningssystemet i kroppen som förbereeder oss på att slåss eller fly-- ångest) Detta är en "överlevnadsstrategi" och ligger ingrott i oss sedan urminnes tider. Fällan eller det knepiga med detta, är att hjärnan inte kan skilja på en verklig fara eller något som bara uppfattas som det. Alltså kan varningssystemet sätta igång i kroppen av nästan minsta lilla, och vi "feltolkar" situationer som "farliga" fast de inte alls är det. Du har haft det jobbigt i skolan, varit utsatt, då är det inte konstigt att du känner dig rädd och osäker då du börjar i en ny klass. Du har redan nu fått en bra kontakt med klasskompisar, toppen! Men vill känna dig ännu säkrare i klassen. För att övervinna sitt varningssystem, behöver vi göra tvärt emot, och inte lyssna och förlja systemet, d.v.s. fly undan jobbiga situationer. Vi behöver jobba med och göra saker som känns svåra men som vi vill kunna klara av. Vad innebär det för dig att vara mera säker?, kanske kunna prata i klassrummet, svara på frågor, känna dig avslappnad, arbeta i grupp och vara aktiv, m.m. Fundera på detta. Fundera på vilka mål du har, och vad du klarar just nu. Sedan kan man i steg börja träna på det man vill klara börja med det lättaste och träna ofta. Du kan också använda tekniker som avslappning och magandning och mindfulness, ha fokus på det du gör och din omgivning istället för att fundera på hur du ser ut, låter, säger eller hur andra uppfattar dig. Läs mera om oro/ångest på denna sida, t.ex om rädsla i sociala situationer och om vad man kan göra. Sköt om dig och lycka till på dina steg påvägen. Kram Snorkel