Hej Snorkel Jag är 13 år och orkar inte gå till skolan. Jag går ju till skolan varj dag, jag har bara varit hemma en gång för att jag inte har orkat men det känns hela tiden som om jag värkligen inte orkar gå dit. Jag blir inte mobbad och jag har inget annat att skylla på. Det är värst på kvällarna, då får jag ångest över att jag ska gå till skolan nästa dag. Min bästis bytte skola för ett år sedan. De kompisarna som går kvar på min skola är jätte tråkiga och det känns som om ingen riktigt vill ha med mig i gänget. eller rättare sagt de bryr sig inte. Jag går också i en jätte stökig klass och jag har väldigt kännsliga öron. Jag gråter ofta kvällen innnan jag ska till skolan. Jag undrar om ni har några tips om hur man kan göra så att det blir lättare att gå till skolan?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du tycker att det känns trist, jobbigt och har svårt att orka med skolan. Kan inte riktigt hitta någon motivation för att gå dit, låter som det mest känns som ett måste... På kvällen innan får du t.o.m. ångest över att behöva gå dit. Så himla jobbigt! Du blir inte mobbad, och det är ju bra, men du känner heller inte någon samhörighet med någon eller som om någon saknar dig eller vill ha dig med. Din bästis bytte skola för ett år sedan, och det har med största sannorlighet med saken att göra, alltså att du inte riktigt trivs och att det känns tufft och jobbigt att vara i skolan. Om man har stått någon riktigt nära, kännt gemenskap och att "vi hör ihop" kanske det mesta som är roligt är just tillsammans med den personen, då är det inte konstigt att man hamnar nästan i sorg om personen inte finns nära längre. Att hitta någon nu som passar är inte så självklart och lätt, och det låter som om du inte har gjort det. Om man inte har något alls att se fram emot nästa dag, inte förväntar att något roligt eller meningsfullt ska hända alls, utan tvärt om, bara jobbiga och störande saker, du skriver att klassen är stökig och du har känsliga öron... Då är det inte konstigt att man bävar dagen innan och inte vill gå dit... Men precis som du skriver, man måste ju gå i skolan... Du behöver tala om för dina föräldrar och din mentor hur du känner, på allvar, hur tungt jobbigt och svårt det känns, att det leder till ångest och tunga känslor. För att det är viktigt att ni försöker minska det som är obehagligt i skolan, och att du får hjälp att hitta positiva saker. Ni behöver nog ha ett skolmöte snarast inför nya terminen. För att minska på störande i klassen kan man ju t.ex. gå ifrån visssa lektioner och få jobba mera ostört. Du behöver också fundera på om det finns någon annan i klassen som skulle kunna passa dig mera, som kanske inte är så tråkig om du lär känna kompisen bättre. Om dina lärare vet om hur jobbigt allt blivit föör dig, så kan ni tillsammns jobba för att du kommer in bättre i klassen, genom grupparbeten, arbeta två och två, gemensamma hemarbeten etc. DEt kommer inte att kännas bra med en gång, men på sikt så kan du få bättre tillhörighet. Dina kompisar kanske uppfattat att du inte gillar dem, inte vill vara med den, så därför så tar de inte någon kontakt med dem, du måste kanske ta första steget, med hjälp av din mentor. Vilka ämnen känns minst jobbiga, vad har du för intressen, vad gör du på fritiden, har du kompisar på hemmaplan?? Det är viktigt att man har balans i livet mellan saker som känns tungt och jobbigt, som skolan gör just nu, och saker som är roligt, kul och intressant, gör dig glad helt enkelt! Prata med dina föräldrar, ni måste tillsammns bryta den negativa cirkel som blivit kring din skolgång, de behöver stötta dig att hitta glädje och roliga saker med skolan igen, inte att du ska ligga och gråta kvällen innan. Ni kanske ska bjuda hem några från klassen nu under jul-lovet?? Läs mera på hemsidan, även andras frågor och svar. Många hälsningar Snorkel