heeej, jag behöver lite hjälp.... jag har börjat ätit o sovit mindre, har hänta massa i skolan, och jag har vart kanske depprimerad i typ 1,5 år så nu när man började i sexan i höstas kom jag typ in i fel klass, alla hade nåt emot mig, så jag vart mobbad o uttstöt, så efter nån vecka i dan klassen började jag skära mig för jag va så jävla depprimerad, sen börja typ alla kalla mig emo och en kille i klassen gick o sa scarfaes (stavningen?) men iaf på svenska typ ärransikte xD så då vart jag mer dpprimerad o va hemma en stor del o jobbade inte lika mkt på lektionerna heller, så för kanske 4veckor sen så Ringde mamma rektorn och sa att dom skulle fixa att jag skulle få byta klass för hon orka inte direkt se mig så här depprimerad, och nu har jag gått i den nya klassen en vecka, Jag trodde de skulle bli bättre, jag fick en ny kill kompis som går i gymnasiet för två veckor sen... så kramade jag han på skol gården.... Då vare en tjej i min gammla klass som gjorde ett på hopp på msn, hon sa " asso jag tycker de e äckligt att se dig o din kille kramas på skolgårde" då vart jag lite ledsen dåra att hon höll på sen börja hon kalla mig hora och bitcho allt möjligt.... sen så vare en tjej i min gammla klass som jag trodde va mäst emot mig som lixom typ skyddade mig. hon lixom tyckte vi va söta tillsammans, o dom andra snackade skit bakom ryggen på mej, så hon sa till dom "asso kan ni låtta henne vara istället? dom sa vadå är du på hennes sida nu eller? då sa hon asso tänk er själva o va i hennes sitvasion, inte ha så mycket vänner, typ alla mobbar henne, o allt,# sen våga dom inte säga mera.... så jag har inte måt så jätte bra i 1,5år nurå, o har sluta ätit nästan och sover knappt 4timmar på natten, så finns de nått sät man kan göra typ koppla bort alla tankar o skit? vore bra de :D

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du skriver att du inte mått bra på 1.5 år och att du känner dig deprimerad, att du till och med mått så pass dåligt, inte vetat hur du ska stå ut, så att du har skurit dig. Hoppas att du kunnat sluta med detta, annars är det väldigt viktigt att du får hjälp att sluta. På hemsidan står det en del om självskada och vad man kan göra. Du beskriver en jobbigt social situation där du till haft svårt att komma iväg till skolan. Det blev så pass jobbigt att din mamma ringde till skolan och såg till att du fick byta klass. Du trodde att allting skulle bli bättre av att du bytte klass och jag undrar hur det är nu? Och vad var det du tänkte skulle bli bättre? Kompissituationen? Att komma till ett nytt klass är ju en stor förändring och det tar tid att hitta sin plats. Har du någon som du känner förtroende för, som du kan prata med om hur du mår? Kan din mamma hjälpa dig. Du skriver att hon vet hur du har haft det i skolan. Finns det någon skolsköterska eller kurator du kan vända dig till och prata med om det du tycker är besvärligt. Och som kan hjälpa dig så det fungerar bättre nu i din nya klass. Det är svårt att komma in i en ny klass som känner varandra väl sedan länge, man kan behöva hjälp med det. Du skriver om att du fick en ny killkompis som går på gymnasiet som du kramade på skolgården, och att det väckte reaktioner bland dina gamla klasskompisar och att det sen blev snack om detta via msn. Ingen skall behöva kallas för hora eller ngt annat på nätet.. trots detta är det vanligt att det ändå sker. Det var jätte bra att någon till reagerade över vad som sades om dig. Du skriver att killen du kramade gick på gymnasiet, jag undrar om det är så att ni är ett par eller bara kompisar? Av ditt brev framgår det att du går i åk 6 då du är runt 12 13 år. Killen som du kramade går på gymnasiet alltså är han minst 4 år äldre än dig, det vill säga runt 16 till 17 år. Åren mellan 12 och 17 år är de år som en tjej förändras mest vad gäller puberteten och kroppsutveckling, dessa år är viktiga när man utvecklar sin identitet. Att ha en kärleksrelation med någon som har kommit längre i sin pubertetsutveckling kan vara svårt. Det är lätt att försöka verka äldre än man är för att duga och att man kan gå med på saker t.ex hångel eller sexuella handlingar fast man inte känner sig redo, men man vill inte verka för dum och för ung och "barnslig". Att må dåligt så länge som du beskriver att du har gjort låter jätte jobbigt! Du skriver att du har slutat äta och sover bara 4 timmar per natt. Som du säkert vet är det alldeles för lite sömn, jag undrar om du sover på dagen eller på eftermiddan då du kommer hem från skolan. På hemsidan under fliken vad gör finns det råd och tips om hur du kan hjälpa dig själv att sova bättre. Läs dessa tips gärna tillsammans med din mamma eller pappa så ni kan hjälpas åt så att du skall kunna sova bättre. Att sova och äta regelbundet är jätte viktigt för hur vi mår och upplever vår vardag. En bil kan inte köras utan bensin, den får motorstopp. Våra kroppar är finurligt utformade så att vi kan om vi behöver fungera längre tider utan tillräckligt med sömn och mat. Kroppen ställer in sig på att nu är det sämre tider och fortsätter att fungerar ändå. Men detta sker inte utan kostnad för vår kroppsliga och psykiska mående. Kroppen signalerar att det finns brist i mat och sömn genom olika symtom. Hur vi lyssnar på dessa är olika från person till person och även i olika perioder i livet. Trötthet huvudvärk svårt att förstå instruktioner och lära sig nya saker, till exempel läxor i skolan, är några symtom som du kanske känner igen. Att man ofta blir förkyld och lättare får andra infektioner .Människor som har utsatts för en längre tids sömnbrist utvecklar lättare depressioner. Det är svårt att veta om deppigheten gör att man sover sämre eller tvärtom. Vad man vet är att det är jätte viktigt att få ordning på sömnen. Var inte rädd att be någon om hjälp. och det är mycket du kan förändra själv . Tips om detta hittar du på hemsidan, läs tillsammans med din mamma och ta kontakt med någon från elevvården så att ni tillsamman kan förändra din situation. Du har det tufft och jobbigt, hamnat i flera negativa cirklar , mat, sömn, kompissituationen, klassen m.m. fungerar inte. Du behöver hjälp och stöd! Kram och sköt om dig! Snorkel