hur gör man för at må bra i skolan?? och att bli av med rökandet som jag har jag är bara 15 år gammal och fått en ide att börja röka

Svar
Hej 15 år Du undrar hur gör man för att må bra i skolan och för att sluta röka? Att sluta röka är bra! Det är dyrt och dumt för hälsan. Men det vet du nog, (det vet de allra flesta men det är många som röker ändå) så jag tänker inte rabbla upp alla hemska sjukdomar du kan få, för det tror jag att du vet! Det är bra om du kan sluta innan du blir beroende kroppsligen av nikotinet, vilket gör det lite svårare att sluta. Om jag förstår dig rätt så vill du egentligen inte röka men du skriver att det är en ide du har fått! Många kopplar ihop rökning med att vara vuxen, att vara tuff, det känns lite spännande att göra något som är förbjudet för tonåringar men är tillåtet för vuxna. Du kanske har någon i familjen som röker en mamma pappa eller äldre syskon? Det är ännu lättare att tänka kan dom röka så kan jag! Den enda som kan få dig att sluta är du själv! Du måste bestämma dig för om du vill sluta eller inte! Efter man har bestämt sig för ett mål som: Att sluta röka, gäller det att lägga upp ett strategi för att se; vad man behöver för hjälpmedel att nå målet. Vad man behöver förändra i sina vanor. Vilka beteendeförändringar du måste göra. Vem kan hjälpa mig respektive stjälpa mig med målet att sluta röka. Att bestämma ett stopp datum, vad skall jag göra istället för att röka, vad skall jag göra när jag är röksugen, vad skall jag belöna mig själv med för att jag inte röker. Skall jag be någon att hjälpa mig att sluta, det vill säga prata med din mamma eller pappa eller kompisarna att de hjälper dig. Många säger att det inte är svårt att sluta röka, det är svårt är att inte börja igen!!! Det är du som röker och det är tillsist du som bestämmer om du skall fortsätta eller sluta! Och att du hittar de hjälpredor du behöver för att sluta. Det finns en mängd olika självhjälpssidor på nätet där du kan hitta ett sätt som passar dig! Du frågar även hur gör man för att må bra i skolan? Då jag inte vet hur din situation är i skolan är det svårt att svara detaljerade om just skolsituationen. Däremot hur gör man för att må bra även när man är i skolan kan jag svara på Att må bra är inte något som bara händer, som vi lätt kan tro. För att må bra måste vi först och främst sköta om våra kroppar genom att ge dessa tillräckligt med sömn mat och aktivitet. Ibland kan vi slarva med mat och sömn det gör alla hur vi påverkas är individuellt och förändras över tid. Att röra sig regelbundet gör att det ökar välbefinnande. Att känna att de uppgifter du har att göra det vill säga skolarbete och läxor är på lagom nivå det vill säga inte för lätt och inte för svårt. Om vantrivsel i skolan handlar om mobbing eller få kompisar så skall du talar med någon om detta för ingen skall behöva vara mobbad eller utanför i skolan. Det finns hjälp att få. Det är också viktigt att ha en meningsfull och rolig fritid, för att kunna må bra och klara av sitt jobb eller skolan. Behöver du hjälp kan du kontakta skolsköterska eller kurator på din skola. Kram må gott snorkel