hej. jag har ett problem med min skola. jag är glad hemma men när jag kommer till skolan så vänds hela mitt liv upp och ner!!! Hur gör man då???????? jag vill gärna ha ett svar på mitt problem! / kramar!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Bra att du är glad och mår bra då du är hemma. Du behöver börja med att fundera hur saker och ting hänger ihop, vad är det som påverkar att det blir så jobbigt i skolan. Har det hänt något särskilt. Det kan vara olika saker, t.ex. KOMPISAR, att man inte fungerar med sina kompisar, är mobbad eller retad, ensam o.s.v . Man kan vara väldigt blyg och ha oro/ångest i situationer med skolkompisarna. Rädd för att göra bort sig eller säga fel. UNDERVISNINGEN, att man kanske kommit efter, känner höga krav, orolig att inte klara av eller hinna med. Man kan ha svårigheter som t.ex. läs och skriv svårigheter, svårigheter med minne eller koncentration, som gör att man inte klarar av undervisningen i samma takt som sina klasskamrater, och att man lätt blir störd av andra. Man kan också vara rädd för att behöva prata i klassen, svara på frågor eller redovisa. LÄRARE/PERSONAL, man kanske inte fungerar ihop med vissa lärare, kan vara missförstånd eller att "kemin" inte stämmer, kan också vara att någon lärare ställer höga krav som man inte kan leva upp till och man känner sig osäker och stressad. SKOLLOKALEN, man kanske har svårt att hitta, tycker att det är rörigt, många människor, hög ljudnivå o.s.v. ANDRA SVÅRIGHETER I LIVET, som tag all energi och uppmärksamhet. Man kanske sitter i skolan och tänker på andra jobbiga saker, är rädd eller oroar sig och har svårt att klara av att vara i skolan. (t.ex.jobbigt och problem hemma eller på fritiden, varit med om trauman m.m.) Ja detta är några exempel till varför det kan vara jobbigt i skolan. Fundera om något stämmer för dig, i vilka situationer det blir jobbigt,vad är det som händer och hur du tänker,känner och gör då. Kan du prata med dina föräldrar om att det är så jobbigt i skolan, kan de hjälpa dig och ha ett skolmöte tillsammans med mentorer och rektor, för att där besluta om du behöver hjälp och stöd av något slag. Du kan också behöva någon på skolan att prata med. Vänliga hälsningar Snorkel.