Har svårt att koncentrera mig i skolan + att det är mycket tjafs i skolan . ibland så orkar jag bara inte gå upp till skolan o vara där eftersom det är rena dramatiken ...vännerna bråkar alla e falska .ibland har man lust att hoppa av skolan ...

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Du har det jobbigt i skolan, upplever att alla bråkar och tjafsar och är falska och oärliga mot varandra.. Inte så konstigt att du inte kan koncentrera dig då! Och att det känns jobbigt och tungt att gå iväg och vara i skolan.. Ingen orkar med en arbetssituation, som skolan faktiskt är, där det hela tiden pågår tjafs, bråk och dramatik! Du behöver ta upp detta med din klasslärare och dina föräldrar. Risken finns, om man inte gör något åt din situation, hjälper dig med den, att det bara blir jobbigare och jobbigare att gå till skolan, att du får allt svårare att komma iväg dit. Stannar hemma allt mer, kommer efter i skolarbetet och utanför kamratgruppen... Och då blir det ÄNNU värre att vara i skolan... Och svårare att komma igång och gå dit igen.. Risken finns också att du börjar känne dig deppig och nedstämd, allt blir allt tyngre och tristare.. Ta upp detta i lugn och ro med dina föräldrar, ni får sedan tillsammans prata med din klasslärare och man får göra en åtgärdsplan tillsammans med dig, vad skulle göra att din situation i skolan blev bättre... Kanske jobba mera i liten grupp, sitta i avgränsande klassrum ibland, dela upp klassen på annat sätt. Du kanske också behöver mera hjälp med skolarbete och läxläsning. Du kanske behöver pausar och få gå ut en stund för att hämta luft, arbeta i kortare stunder, använda hörlurar, jobba med datoruppgifter så du både hör och ser uppgifterna på samma gång. NI kan tillsammans komma på fler eller andra saker som skulle kunna underlätta för dig. Sedan behöver man ju arbeta i klassen på mera längre sikt med allt bråk och tjafs, försöka få klassen att vara mera vänner, mindre bråk o skrik och bättre sammanhållning. Hur man ska och vill vara mot varandra är något som man kan prata och jobba med hela klassen, kanske vid någon annan gemensam trevlig aktivitet. Börja själv fundera redan nu på hur man kan göra din skoldag lättare och trevligare, och prata med dina föräldrar. Många hälsningar Snorkel.