Hej!!!:) jag undrar om ni har något tips om vad man kan göra när man bara blir så arg, som när man får panik liksom? Ibland i skolan blir jag så frustrerad så att jag stör andra vilket inte är så bra!!!!!!!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du blir så arg så att du nästan får panik, så arg att du stör andra då du är i klassrummet. Jobbigt! Hur länge har du varit så här arg och frustrerad? Har du alltid varit så, alltså att du lätt blir arg och irriterad, eller är det något som kommit nu? DEt är ju inte fel att bli arg, den känslan i sig är ju helt ok, den ger en faktiskt kraft och motivation att ta tag i saker för att få en förändring, man får kraft att agera"nej nu blir jag arg, nu gör jag det eller det" o.s.v. Det som kan bli tokigt är det man GÖR då man blir arg, hur man visar sin ilska, hur man beteer sig. Vissa tappar helt kontrollen, kanske skriker, slår, kastar saker eller t.o.m. slår till någon. Man brukar kunna lära sig att kontrollera sin ilska bättre med åren, ilskan är kanske värst under tonårstiden, eller för puberteten, då hormoner sprutar i kroppen. Man lär sig att känna igen hur det känns i kroppen då ilskan börjar komma, och då får man ta till knep för att få den att sjunka undan. Sådana knep kan vara att t.ex. räkna tyst för sig själv till 10, avleda sig med att tänka på något riktigt roligt, andas lugnt och slappna av i kroppen (då man blir arg så spänner man hela kroppen och det bara ökar känslan av ilska) man kanske också måste träna in att ta en paus, time out, gå ifrån situationen som väckte sådan ilska eller irritation, gå ett varv runt huste för att lugna sig lite. Och komma tillbaka till situationen senare. Hur känns det i din kropp då du börjar bli arg? Om det är ett stort problem i klassrummet kan man också göra upp med läraren att man får gå ut då det blir för jobbigt, läraren kan också på ett "fint sätt" påminna om att nu "börjar du brusa upp" och så kan man sitta en stund och tänka på annat och slappna av. Det brukar bli mycket lättare att fortsätta med det man höll på med sedan man slappnat av en stund. Har du pratat med mamma och pappa och dina lärare om dur jobbigt du tycker att detta är?? Ser de smma problem?? Ibland kan det vara så att man har svårigheter med just detta, och även att hålla koncentration, är väldigt uppe i varv och har svårt att sitta still. ochj allt detta gör att man får det jättejobbigt i skolan. Har man sådana svårigheter är det viktigt att ´man får hjälp tidigt. Man kan då få extra stöd, sitta mera enskilt, arbeta kortare stunder ha flera pauser m.m. Prata med din mamma och pappa om detta. Ni kan läsa mera på den här sidan tillsammans, och även prata med dina lärare. Många hälsningar Snorkel