hej jag heter xx och jag är rädd för en tjej i klassen, hon kallar mig fula saker och jag gick till skolsköterskan och hon såg allt som i en glimt i mitt öga som om hon visste vad jag hade gått igen och nu när jag berrättat för denna tjej att jag ska byta skola och då blir hon snäll helt plötslig. Vad ska jag ta mig till jag är rädd

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har blivit illa behandlat av en tjej i klassen, kallad fula saker.
Du har haft det jättejobbigt och ska nu byta klass.
Jag uppfattar av ditt mail att du inte riktigt tycker att skolsköterskan tog din berättelse på allvar, att hon inte förstod att du haft det jättejobbigt och inte mådde bra och var rädd??
Att inte bli tagen på allvar, att man inte känner att vuxna förstår hur jobbigt och svårt något kan vara, är jättetungt.
Skolan är så stor del av unga människors liv, och det är så viktigt att man får känna sig trygg och inte blir illa behandlad i skolan.
Jag undrar mycket över vilken hjälp du har fått, du skriver att du nu ska byta skola, är det något som du verkligen vill??
Har dina föräldrar och dina lärare på din skola försökt komma tillrätta med det som hänt mellan dig och tjejen i klassen, pratat med henne, hennes föräldrar m.m.??
Du skriver att du berättat för henne att du ska byta klass, och då börjar hon bli snäll. Kan det vara så att hon inte förrän nu förstått att du blivit ledsen och inte mått bra, av hur hon varit mot dig?
Du skriver att du inte vet vad du ska ta dig till, och att du är rädd, det är jätteviktigt att du har någon vuxen som du kan prata med, berätta hur du känner och att ni tillsammans kan göra en plan på hur du/ni kan göra nu och framåt.
Finns det någon lärare som du har förtroende för, kan du prata om detta med dina föräldrar? Ingen ska behöva gå och vara rädd i skolan!
Skriv gärna igen och berätta lite mera om vad ni har försökt göra i skolan för att bryta att du är så rädd för tjejen i din klass, så att jag kan förstå lite bättre.
Men framför allt, prata med dina föräldrar och någon vuxen på skolan. Kram Snorkel