Hej. Jag har ett problem.
Jag är lite rädd för en tjej som går i min klass. Jag har varit hennes mobboffer i ettan... (har även kallat mig hora...) . Sen blev vi vänner. Men efter det, för ca ett år sen ville hon inte vara min vän längre.
Idag pratade jag med skolsyster och min kontaktlärare (kuratorn var inte i skolan) jag grät för att jag är ofta sjuk och vill inte gå till skolan.
Nu har jag kommit på varför. jag är helt enkelt rädd. Vad ska jag göra? Vi går ju i samma klass Snälla svara. //Anonym

Svar
Hej anonym, tack för ditt mail.
Vad duktig du är som har sett sambandet mellan att du ofta är hemma och hur du har det i skolan.
Att du har tagit tag i situationen och pratat med skolsköterskan och din kontakt lärare, är ju jättebra! För de finns där på skolan och kan hjälpa dig att får det bättre där du är.
Att vara rädd för att gå till skolan varje dag är jätte tufft, och det är lätt att vi människor undviker saker som är obehagliga och saker som vi är rädda för.
Det är det vi är delvis programmerade till sedan stenåldern för att överlevna. Att skydda oss själva från något som vi uppfattar som farligt och hemskt.
Att undvika att gå till skolan ger ju kortsiktig lindring dvs. du slipper utsätta dig för risken för att bli kallade för fula ord att någon skall ge sig på dig. Men att undvika att gå till skolan, eller att vara borta ofta har många negativa konsekvenser, som du säkert har redan märkt.
Det som händer då vi undviker saker som är obehagliga eller saker som vi är rädda för är att det sker en gradvis inlärning att det vi undviker är farligt och något som vi måste fortsätta att akta oss för!! Och vi blir bara mer och mer rädda, undviker oftare och mera.
Att i små steg närma sig det man är rädd för är lösningen, om det finns saker i omgivningen som behöver förändras, t.ex. tjejen som mobbat dig, så behöver man göra något åt det också.
Att ta stöd och hjälp av omgivningen, såsom du har gjort är ju jätte bra. Då kan du få hjälp med att minska risken med fortsatt mobbing. Du blir tryggare och kan med stöd gå i skolan, och upptäcka att det inte är farligt.
Har du andra kompisar och vänner i skolan som du kan vara tillsammans med? Eller behöver du jobba med att få nya kontakter och vänner?
Tänk du har själv räknat ut varför du är hemma och tagit tag i problemet genom att söka hjälp hos skolpersonal. Det tycker jag är jätte bra och modigt gjort av dig. Du har redan gjort det råd jag skulle ha gett dig Ge inte upp, det blir bättre!!!
Många kramar Snorkel