Hej. jag har en eller fler frågor, om man blir mobbad i skolan och lärarna inte tar mig på allvar, vad gör man då!
Och min kurator kommer för nära mig (jag kan inte säga ifrån att hon är för nära) och tar mig i jumskarna, var gör man då?
jag skolkar till och med från lektionerna när hon är handledare. Snälla svara på mina frågor, jag lider av hennes närvaro. kramar från mig.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
INGEN HAR RÄTT ATT TA PÅ NÅGON ANNANS KROPP, OM DEN ANDRE INTE TYCKER ATT DET ÄR OK!
Finns det inte någon vuxen som du har förtroende för och kan prata med.
Antingen på skolan, en släkting eller någon annan person.
Har du berättat för dina föräldrar, vet de om att du känner dig mobbad i skolan och att din kurator tagit på dig och att du tycker att det är så svårt att ha henne i närheten så att du skolkar för att komma undan!
Pratat med dem!
Vare sig du missuppfattat din kurator eller inte så behöver du hjälp med att hantera denna situation.
Både med mobbing och din kurator som kommer för nära. Tänk efter om du kommer på någon som du kan lita på, berätta om hur du känner eller visa ditt mail.
Vänd er till någon lärare eller rektor på din skola. Du kan annars själv vända dig till; ungdomsmottagningen, socialtjänsten eller bup mottagningen där du bor.
Beskriv din situation så att du får hjälp av dem runt detta. Berätta för någon vuxen som kan hjälpa dig, gör det redan idag! Hör av dig igen om du vill, hälsningar Snorkel.