Deppad! Hej Snorkel!
Jag är en tjej i 5:an som mår skit dåligt, jag har gått 5 år i en skola och fattar inte vad som är en "skillnad" med mig! Mina år i skolan än har sett ut så här: 0-3 mobbad! 4-5 illabehandlad mot vissa och annat! Jag håller på att försöka ta livet av mig! Jag har kontakt med: -Rektorn -Bris,friends.umo och annat Snälla hjälp! ps. kan man få lite tips?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du har haft det tufft och svårt i skolan, blivit mobbad och illa behandlad, du skriver att du inte fattar vad det är för "skillnad på dig" antar att du menar varför just du blir bemött som du blivit??
Vad som skiljer dig från andra.
Känslan av att vara annorlunda, inte som andra, inte passa in och att man är ensam, är det ganska många som har. Det har du nog märkt om du har kontakt med UMO och Friends.
När man är ung är det så viktigt att ha en tillhörighet, att ha vänner.
Om man blir mobbad, retad och illa behandlad, så sätter det djupa spår i oss.
Du skriver också att du har kontakt med rektor på skolan, har ni fått stopp på mobbing och illa bemötande, har du fått den hjälp du behöver?
Har du ingen kontakt på elevhälsan på skolan, skolsköterka, kurator eller skolpsykolog? Känner man som du gör så blir man deppig, man kan behöva prata med någon och få hjälp hur man ska förändra och förbättra.
Du har t.o.m. vait nära att ta livet av dig själv. Om man känner att allt är hopplöst och att man bara vill bort, så är det inte konstigt att man får sådana tankar, trots att det inte alls är någon lösning.
Det är svårt att ge dig några direkta tips, vet inte vad som händer just nu. Om du fortfarande är ensam och utsatt, om du hamnar i bråk och konflikter eller om du mår mest dåligt över minnen från det som hänt tidigare?
Vilket stöd har du från din omgivning? Det låter som om det är viktigt att du pratar med dina föräldrar och din rektor igen, om insatser har gjorts men då mår fortfarade väldigt dåligt, då kanske man måste göra något annorlunda, det kanske behövs något mera.
Hur ser det övrigt ut i ditt liv, har du fritidsintressen, hur funkar det hemma, och har du kompisar på fritiden? Hur äter och sover du? Sådana saker påverkar också jättemycket hur man mår.
Skriv igen om du vill, kram Snorkel