Hej.. jag e en tjej me väldigt dåligt självförtroende.. har blivit mobbad hela mitt liv för att ja e mullig. O vet inte hur ja ska kunna komma ur det :( .Har försökt skaffa kompisar men funkar inte pga av min blyghet. Vissa säger att ja e söt o så. men e väl så att folk stör sej påå att ja e mullig.. hjääälp!! Vad ska jag göra? / ensam ledsen tjej

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du skriver att du varit mobbad, jag räknar med att du inte är det nu, om det är så måste du genast få hjälp av lärare, rektor och föräldrar att avbryta mobbingen.
Du har fastnat i tankar på att andra tycker att du är mullig, och att de för den skull inte skulle tycka om dig.
Om man är väldigt fokuserad på något, t.ex. på hur man ser ut, som i ditt fall, att du skulle vara mullig, så blir alla ens tankar och uppmärksamheten helt upptagen på det, man överdriver lätt hur viktigt just detta är och man får svårt att umgås och fokusera på andra människor p.g.a. detta.
De kan då tycka och uppfatta att man verkat ointresserad, sur, tråkig etc. fast man egentligen jättegärna vill vara med dem och vill att de ska gilla en… det blir en stor missuppfattning.
Detta är vanligt, särskilt då man också är lite blyg och då även på andra sätt har svårt för att prata, uttrycka sig, ta kontakt etc. och vill ha kompisars gillande, är rädd för att inte bli accepterad eller verka ”konstig” Det blir som en ond cirkel.
Man fokuserar helt på hur man kan tänkas uppfattas av andra istället för att bara slappna av och rikta sin nyfikna uppmärksamhet på den andra, lyssna på vad den säger, vilket ger möjlighet att fånga upp konversationen, ha något att prata om, o.s.v.
Hur kan man komma ur detta, det är svårt och tar lite tid, men man kan träna upp ökat självförtroende och att våga mera.
Om du ger dig själv en chans och inte ställer för höga krav på dig själv utan tar det i små steg, så går det bra. Gör upp tydliga mål dit du vill nå, kanske pratat mera med andra, ringa till kompisar, träffa nya kompisar, gå på en fest etcetra.
Sedan kan du tänka ut steg på vägen mot de målen, t.ex. börja säga något, fråga någon, bjuda hem, besöka lokal där du kan träffa andra.
Du behöver samtidigt träna att rikta din uppmärksamhet på den andra personen istället för tankar på hur du ser ut, vara här och nu i situationen, vad hör, ser, upplever du omkring dig just nu. ( läs om mindfulness, medveten närvaro på hemsidan)
Om tankar börjar komma, kontra med att andra också tycker att du är söt, istället för att bara tänka på mulligheten, rikta sedan uppmärksamheten igen på den andra personen. Avslappning och andningsövningar kan också vara till hjälp då du ska utmana dina rädslor.
Kanske skolsköterska eller skolkurator kan stödja och hjälpa dig att öva och träna, eller någon annan som står dig nära. Lycka till, många hälsningar Snorkel.