Heej ´mitt namn är xxx men kallas xx. Jag vill kontakta er för att det har hänt en sak i skolan, alla kallar mig för jätte jätte jätte fula ord, mig och min kompis Frida. t ex hora fitta fittunge mm. SNÄLLA HJÄLP OSS VI ÄR RÄDDA ATT GÅ PÅ RAST OCH ALLTING.

Svar
Hej, tack för ditt mejl.
Du måste berätta för dina föräldrar och för din lärare att du blir kallad fula saker, att du och din kompis blir retade.
Ingen ska behöva vara rädd i skolan och på rasterna sådant måste rektor och lärare sätt stopp för! Men det kan de bara göra om de vet om det, så berätta.
Det är inte konstigt om man är rädd för att berätta, rädd att det ska bli värre, men alla skolor har ett "mobbinprogram" ett särskilt sätt att ta tag i och jobba med mobbing och utsatthet, så att det tar slut. Du kan tillsammans med din lärare bestämma hur ni ska bemöta detta på bästa sätt.
Det får inte fortsätta så här. Har du kollat på hemsidan under länken "att vara tonåring" där kan du klicka vidare på högersidan "om mobbig".
Där finns det flera länkar och telefonnummer dit man kan vända sig, vad som kan göras, stöd och strategier. Läs där med din kompis, lärare och föräldrar. Kram från Snorkel