Hej Snorkel! Jag har ett otroligt jobbigt problem och vet inte vad jag ska göra åt det. Jag mår illa varje gång jag ska äta och när jag väl äter vill jag äta så jag blir mätt, men jag får hela tiden ångest om jag blir det minska mätt. Jag vill äta, men kan bara inte. Jag vill verkligen ha hjälp med det här. Tacksam för svar.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Ja det låter som ett jättejobbigt problem du har, och allvarligt! Du har kommit in i en negativ spiral runt ditt ätande. Jättebra att du inser att du måste få hjälp att bryta detta, det riskerar bara att bli värre och ytterligare negativa spiraler som blir allt svårare att ta sig ur. Ångest gör dig illamående, då kan du inte äta, äter du inte blir du ännu mera illamående, ytterligare ångest, negativa tanker, jobbiga matsituationer, allt i en enda evig ond cirkel. Du vill äta, men kan inte, mår illa, känner dig snabbt mätt, och får ångest av att du känner dig mätt. Jag får en hel del funderingar, hur ser det ut vid dina matsituationer, hur äter du? Hur ser din livssituation ut i stort, hur mår du och hur är din stressnivå ut? Gissar att eftersom du har dessa svårigheter, så går du in i varje matsituation med en ökad anspänning, en rädsla för att det inte ska gå eller bli jobbigt och att du redan innan har början till ångest. En lugn avslappnad miljö, äta mindfullt utan hetsande tankar på vad som ev. kommer att hända eller hur det ska gå, ta ett steg i taget.. Också bättre att äta mindre och oftare, använd magandningsövningar och avslappning när du blir spänd och orolig. Din ångest över din mättnadskänsla, hur kommer den sig, hur ser dina tankar och känslor ut då? Din ångest blir som en klump i magen och kan också medföra att du sväljer luft, som ju spänner i magen och gör dig ännu mera illamående. Vet inte hur länge du haft dessa svårigheter, eller om du börjat gå ned i vikt. Har du en önskan om att gå ned i vikt, viktfobi? Har du pratat med dina föräldrar om din jobbiga mat och ät situation, du kanske ska göra en somatisk undersökning, du har kanske "stressmage" eller annan form av gastritbesvär som du behöver medicinsk hjälp med under en period. Prata med dina föräldrar och ta kontakt med elevhälsovården på din skola, du behöver nog en hälsokontroll och en koll på om du följer din viktkurva. Där kan du också få hjälp med matsituationerna, och ni kan ta ställning till om du behöver ytterligare hjälp och stöd runt detta från BUP. Läs mera om olika tekniker som mindfulness, avslappning och andningsövningar, på den här sidan. Hör gärna av dig igen om du vill, många hälsningar Snorkel.