Hejsan! Jag är en tjej på 13 snart 14 år som undrar lite om bantning och hälsa. Jag är ca 1.66-1,70 cm och väger nästan 50 kg. Jag tränar i en sport ca 3 ggr per vecka. Alltså är jag ingen "soffpotatis" men mitt problem är att jag har gått upp ca nästan 7-9 kg på bara va 2 veckor, vilket jag tycker är mycket! Min syster tjatar på att jag småäter men jaja... jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Visst, jag kan ta en kaka eller två nån gång om dan men om jag endå tränar och sånt så bordde jag ju inte gå upp så himla mycket i vikt på så kort tid. Jag vet att jag kan vända mig till skol-hälso vården men jag tycker det är typ pinsamt att prata om detta så jag vänder mig hit istället anonymt. Och hur blir man av med detdär "lilla extra" som man egentligen inte behöver ha (fett .etc.)nu när det är vinter är det ju svårt att jogga ute och kallt. Och jag är för ung än att gå på gym. Men utan det så kan man ju alltid träna hemma med typ styrketräning men det tycker jag är tråkigt, så någon annan idé?? Skulle hjälpa och betyda otroligt mycket för mig!!!Tack för en bra sida, hoppas på svar!!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag vill göra dig uppmärksam på att du nog måste angett din vikt och längd fel... Om det stämmer så är du klart underviktig!! Du är precis i pubertet och i din utveckling från flicka till kvinna, det händer massor i kroppen och vikten kan nog ändras ganska snabbt, men 7-9 kg på 2 veckor... Hur funkar din våg?? Och din vikt innan din uppgång är ju då alarmerande låg! Man behöver äta frukost lunch och middag, sedan ca 2 mellanmål, varierande kost. Du säger att du äter bra, inte småäter särskilt mycket och tränar flera gånger i veckan. Tränar man behöver man ännu mera energi som du nog vet. Det låter som om du lever sunt och bra som du gör nu. Om man börjar fokusera för mycket på vikt och vad man väger, så finns risk att man missar helheten, och att man börjar hoppa över och undvika att äta saker. Kroppen får då ett ökat sug, och det leder bara till mera småätande för att han inte ätit ordentligt med mat. Börjar man trassla med mat så ökar risken att utveckla ätstörningar som är mycket svåra att ta sig ur. Kan du inte ta steget att våga gå och prata med ssk på din skola, berätta att du tycker att det är pinsamt. Hon kan beskriva för dig vad som händer i kroppen i puberteten, ge dig kostråd och ta en vikt. Trevliga fysiska aktiviteter på vintern, ja promenader i snön, åka pulka, skidor, bygga snögrotta eller snöbollskrig... Det gäller bara att göra något där man rör på sig fysiskt. Tränar du en sport 3 ggr i veckan, plus att du har gympa i skolan behövs absolut inte någon mera ansträngande träning utöver det. Du behöver ditt underhudsfett särskilt mycket nu i den ålder du befinner dig i, det kommer att omfördelas på kroppen i form av bröst, rundare former och höfter, i ett steg mot att bli kvinna. Sköt om dig, se till att njuta av din fritid och gör saker du blir glad av, var tillsammans med vänner och gör någon kul hobby, utan att fastna i att du måste träna och bli av med något kg hit och dit... Många hälsningar Snorkel