Hej! Jag är 12år och är ca 165 cm lång och väger 54kg är det att vara tjok .minna vänner är så perfekta och har smala magar och ben och får panik att se mig själv för det känns som att jag är tjok och ful.Jag tränar och försöker äta bra men då är det nåt kalas eller nåt liknande och då äter jag tex gosis och bakelser och då går jag inte ner i vikt. Jag väger mej nästan varge dag. Men jag går inte ner i vikt och jag mår bara ännu. Vad ska jag göra? Hur ska jag gå ner i vikt och är jag över viktig ?

Svar
Hej, tack för ditt mail, du skrev ingen mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du är väldigt fixerad på vikt, kropp och viktnedgång, är bara 12 år, dvs du har mycket av "barnårens" underhudsfett kvar, och man kan se och väga väldigt olika eftersom man utvecklas och kommer i puberteten väldigt olika denna period. Du är absolut inte tjock. Börjar man trassla med vikt och mat, så kan man hamna i en ätstörning. En ätstörning är inget att leka med, utan är en allvarlig sjukdom med svåra konsekvenser för kroppen och psyket, och är svårt och tidskrävande att ta sig ut om man väl hamnat där. Så du behöver hjälp bryta detta redan nu. Varför hamnar vissa i ätstörning då? Man vet inte riktigt, det forskas en hel del, man tror att somliga har en medfödd ärftlig sårbarhet för att utveckla ätstörning ( precis som vi ärver benägenheten att få tex ångest, depression och vissa fysiska sjukdomar) Sårbarheten att utveckla finns där, men med en ”skyddande omgivning och miljö” så behöver man inte alls utveckla den. Sannolikt är också dagens skönhetsideal och kroppsfixering en stor ”bov i dramat” . Helt klart är att det är i samband med bantning och viktnedgång som det hela startar, ofta också då man i övrigt upplever stark psykisk press/stress eller sociala påfrestningar, tex i skolan i familjen eller med kompisar, och höga prestationskrav. När man börjar gå ned i vikt får man ofta i början positiva reaktioner från omgivningen, man tycker att man mår bra och har kontroll över sitt ätande och tränade. Man kanske känner sig ”fin” och blir ”sporrad” av att klara av att avstå mat eller att träna mycket.. Man jämför med andra, ser dem som "smalare och finare" och vill gå ner liiiite till... Sedan tappar man kontrollen, man vill bara gå ner mer och mer, får allt mer ångest över att äta rätt, äta för mycket, rädsla att gå upp, kroppsfixeringen förvärras osv. Allt börjar handla om mat/ätande och kropp och vikt. Kanske blir så att mensen försvinner, du är så ung så du kanske inte har fått mens ännu, och då stannar den utvecklingen upp. Allt mer tankar på mat och vikt eller rädsla över att äta fel saker, försöker undvika fett och socker, börjar kräkas, kroppsfixerad, väger sig ofta, hoppar över måltider, tränar mycket mm Man fryser, får kalla händer och fötter, kroppen ställer in sig på svält, ämnesomsättningen sänks, hjärtfrekvens och blodtryck sänks, pulsen går ner. Hjärtat är ett av de organ som drabbas hårt vid ätstörning. Längre fram så börjar brösten försvinna, du kanske inte börjat utveckla så mycket bröst ännu, och då stannar den utvecklingen upp. Håret på huvudet tunnas ut samtidigt som man börjar få ökad behåring på kroppen. De fysiska och psykiska konsekvenserna börjar bli allt svårare, ångest, depression, sömnsvårigheter mm Så stoppa detta i tid, ta dina tidiga symtom på allvar. Prata med dina föräldrar, kontakta vårdcentral, elevhälsovården/skolläkare och eller BUP. Du kan behöva all hjälp och stöd du kan få att bryta denna negativa spiral och våga äta igen. Kanske träffa dietist för att få kunskaper om vad och hur mycket mat din kropp behöver. Vänta inte, prata med dina föräldrar nu, kanske visar dem din fråga och svar. Många kramar Snorkel