Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag ångrar mig alltid efter att jag har ätit godis eller för att jag tycker att jag har ätit för mycket mat. jag vill gå ner i vikt och bli smalare och få platt mage, så jag har börjat sprungit och gått ut och gått ganska ofta, och så gör jag situpps eller hur det stavas. Men visst är det situpps jag kan göra för att träna magen? Jag känner mig nere och deppig när jag tänker på att jag är för tjock, vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns som att det börjar bli värre, förut tyckte jag att mina lår såg okej ut nu ser de alldelens för stora och tjocka ut lika som magen. Jag är rädd att jag inte kommer vilja gå i bikini i sommar. Vill oxå säga att denna sida är bra! Hoppas ni har tid att svara...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du känner dig missnöjd över din kropp, tänker att du är tjock, att låren och magen är tjocka, låter som om du tänker att du inte duger. Tankar är vårt eget "småprat" med oss själva, något som pågår ständigt i huvudet. Det är som om vi hade någon (och någon väldigt viktig också, eftersom ingen kan ju stå oss närmare än oss själva) som hela tiden pratade med oss och sa saker till oss. Och tyvärr är det så att vi oftast tänker (säger till oss själva) negativa saker, att vi inte duger, är dåliga, fega, fula, dumma, tjocka, för långa, för korta osv.. för hur ofta tänker du om dig själv att du duger, är bra på något, har fina ögan, fint hår, är rolig, smart, klarat något bra etc..?? Att ständigt ständigt ha någon som påpekar alla negativa saker för en, säger att man inte duger, kan tynga ner och knäcka den allra vackraste, duktigaste person.. Om man lyssnar mycket på sina tankar, och tror på dom ( för tankar är ju bara tankar och ingen sanning) så ser vi bara det negativa hela tiden, och aldrig det som faktiskt är bra, fint och positivt.. Och har man bara fokus på det mindre bra, ett lite för runt lår, en mullig mage eller att jag hela tiden måste skämmas och ångra mig då jag ätit något gott, måste träna träna träna... då mår man inte bra, man BLIR deppig av att tänka så. Och blir man deppig så har man mindre lust och ork, tröst äter kanske, tappar sugen att göra saker, har mindre roligt i livet helt enkelt. Är träning och motion som ett måste så känns det inte roligt. Att vara ute, aktivera sig med saker man tycker om, träffa vänner, gör att man mår bra och kommer i balans. Man rör sig mycket i vardagen, sk vardagsmotion, cyklar till skolan, promenerar till affären, går på stan och kollar i skyltfönster, springer i trappor, busar, "leker" etc. Naturlig rörelse som man gör av glädje och lust, inte påtvingad motion för att man MÅSTE för att man inte duger, är för tjock för rund etc... Kan du märka skillnaden... Se dina positiva saker, tänk glada snälla tankar om dig själv, du är bra som du är, balansera allt ditt negativa tänkande med positiva. Se dina bra sidor också. Ät balanserat, frukost lunch och middag, ät frukt grönsaker och fibrer, så kommer du att ha mindre sötsug. Sedan behöver man unna sig godis och annat gott på helgen. Har du provat mindfulness, att vara här och nu i det man gör, vandra i skogen, cykla på stigen, bada, känna solen, höra skratt, musik prat m.m. Att inte fastna i tankar, ofta negativa, och oro på att inte duga inte göra rätt.. Inte fastna i att bara se ett lår som blir större och större ju mer jag tittar ju mer jag tänker att det nog är för tjockt.. Inte fastna i att se en mage som växer ju mer jag kollar, (och kanske också spänner, putar och är i obalans för att jag inte äter ordentligt och känner mig stressad av att gå ner i vikt, träna mera ..) Sköt om dig själv, många hälsningar Snorkel.