Hej! Jag har varit väääldigt deprimerad på senare tid. Men nu har saker blivit bättre, bråkar inte med någon och allt är lugnt men ändå är det någonting som gör mig ledsen, men jag vet inte vad. Sen är det också problem med mat. Jag äter inte som förut, känner mig hungrig men ändå inte. Varje gång jag äter så vill jag gråta och känner mig hemskt fet och ful. Äter inte frukost eller lunch, bara middag. Vill inte spy, varje gång jag försöker så börjar jag gråta. Vad är det för fel på mig? Jag har också väldigt mycket problem med min ilska, jag blir väldigt sur och agressiv väldigt lätt, det är jobbigt för jag typ slår och sparkar i saker. Sen är det massa annat också.. Orkar inte det här längre, vet inte vad jag ska göra. Förlåt om det blev för mycket!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver att du varit väldigt väldigt deppad, men att saker blivit bättre, lugnare och du bråkar inte med någon. Men jag undrar; MÅR du bättre?? Av det du sedan beskriver, ledsnad, problem med maten och ätande, ilska och en "massa annat" så låter det som du fortafarnde har det väldigt jobbigt med dig själv, och är deppig. Saker kan ändras runt omkring en, sådant man mått dåligt av, men man mår fortfarande dåligt själv. Då blir man fundersam, varför mår jag dåligt fast allt är bra... Det tar tid att komma ur en depression/nedstämdhet, har man haft den en längre tid så ändras det inte på en kort stund. Man kan ha kvar många av sina symtom, både kroppsliga (som minskad matlust, sömnproblem) och tankar/känslor ( ledsnad, hopplöshet, ilska) Man kanske fungerar lite bättre, gör saker, umgås med människor, och saker blivit bättre runt omkring, det kanske "ser ut som" om man mår bättre, men inom en så mår man nästan lika dåligt som förut, det dröjer längre innan man mår helt bra där också. Du har jobbigt med maten och då du ska äta, har du gått ned i vikt?? Du hoppar över flera viktiga måltider på dagen, det mår din kropp inte alls bra av, mat och sömn är något av det viktigaste för att vi ska må bra både fysiskt och psykiskt. Det är inte något "fel" på dig, men man hamnar lätt i ätstört beteende om man börjar hoppa över måltider. Kroppen behöver mat för att fungera, man blir känslig, lättstött, nedstämd, trött, får tunga tankar etc. om man inte får i sig tillräckligt med näring. Har det blivit så svårt för dig att du inte kan börja äta normalt igen, om du tappat mycket i vikt, då måste du få hjälp. Det kan vara svårt att bryta stört ätbeteende på egen hand. Kroppen ställer in sig på svält, när den äntligen får mat så tar den all näring den kan få, och man upplever att man går upp i vikt av minsta lilla, och bara fortsätter att svälta sig själv, i en ond cirkel. Man får allt svårare problem med ätandet. Kroppen behöver 3 mål mat, frukost lunch och middag, dessutom mellanmål. Om du kollar på andras frågor/svar runt mat/ätande på denna hemsida, så får du tips om hur måltiderna kan se ut, mängd etc. Regelbundna måltider, normal motion och frisk luft. Det ger balans och man äter och förbränner lagom för att må bra. Har du någon att prata med, någon vuxen som vet hur du mår och hur tufft du har det? Du skulle behöva hjälp att orka med och klara av saker som blir jobbigt för dig. Elevhälsovården, ungdomsmottagning, eller BUP om du har det väldigt jobbigt. Vet dina föräldrar om hur du mår, hur jobbigt du har då du ska äta? Hur du ser på dig själv som "fet och ful" ?? Berätta för dem, du behöver allt stöd du kan få. Läs mera på den här hemsidan, gärna tillsammns med dina föräldrar, och prata tillsammns om vad du skulle behöva för att må bättre. Kramar från Snorkel