Hej jag är en kille på 17, jag har det väldigt svårt med mat, vikt, självbild, tankar osv. allt som min ätstörning har gett mig är elände och lidande men jag vill inte släppa iväg den 'säker' känslan jag får med den. Jag ska hamna i behandling för den men jag vill verkligen inte det. Jag är så rädd bland annat att göra det. Jag har haft den i 2 år nu och det känns som jag inte känner till något annat och känna något annat än som jag gör. Jag vet inte om jag vill gå in i behandling, jag känner mig inte redo. Vad ska jag göra tänka? Och om man själv har anmält sig till behandling kan man avbryta det eller går inte det?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Klart att du är rädd och känner en osäkerhet, du är påväg att släppa din inbillade ”säkerhetsväst”. För som du själv skriver, den där ”säkerhetskänslan” är falsk och mycket kortsiktig, ätstörningen ”kräver” mer kontroll, mer viktnedgång, mer träning etc hela tiden, precis som vid annat beroende. För en ätstörning med allt vad det innebär påverkar hela livet på ett liknande sätt som vilken missbruk/ beroendeproblematik som helst, det påverkar hjärnan känslor och tankar på ungefär samma sätt, likna vid alkohol eller drogberoende. Man ”identifierar” sig med själva ”beroendet” och allt vad det innebär att få tag på drogen, dölja för omvärlden, ”pysslet runt omkring användandet” men får en identitet, känner samhörighet med andra i samma situation, missbruket ger en tillfällig säkerhet man ”flyr” från livsproblem genom att fokusera på missbruket, man kanske ser de negativa effekterna på sikt men klarar inte av att ta tag i problemet NU utan tänker SEN, och man fastnar allt djupare i missbruket. Man får ökande negativa tankar om sig själv, känner skam och skuld vilket gör att man flyr ännu mera in i missbruket. Det du beskriver är mycket typiskt, och naturligtvis jättefarligt. Ätstörningen har dig i sitt ”grepp”. Du fastnar allt djupare i din ätstörning. Ta hjälp, ta emot behandling, bygg upp ett liv utan ätstörning och dess ständiga påverkan. Vänta INTE. Skriv igen om du vill, kram Snorkel www.snorkel.se