Hej! Jag är 13 år och jag hatar mej själv. Jag förstår inte det här med att man måste älska sej själv för att kunna älska någon annan.. Hur fan ska JAG kunna älska mej själv när jag ser ut som jag gör. Jag använder smink, jag plattar håret, ibland brukar jag t.o.m ha löshår i, jag försöker göra mej så fin jag bara kan, men ändå känns allt helt hopplöst!!!! Jag orkar knappt gå upp på morgonen för jag ligger hela natten och tänker på hur jag skulle kunna bli smalare och vad jag ska äta varje dag för att bli smalare. Asså det är inte så att jag har anorexia men det känns bara som att jag mår bättre när jag äter lite mindre. Ända gången jag känner mej smal är när jag är hungrig liksom.. Varje gång jag äter någonting onyttigt så blir jag jättearg på mej själv. :( vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har fastnat i hårda och dömande tankar om dig själv och hur du ser ut, att du inte duger, inte är tillräcklig. Du "sliter hårt" med att "göra dig fin" men ingenting känns bra eller blir tillräckligt. Du tröttar ut dig själv totalt genom att ligga hela nätter och "ältar" hur du ska bli smalare, eller äta mindre. Din sömn är jätteviktig för att man ska orka och må bra, både fysiskt och psykiskt, och den blir förstörd av ditt "självförakt".. DU klankar på dig själv ännu värre, om du ätit något som inte är "tillräckligt nyttigt" i dina ögon..Enda gången då du "mår lite bättre" är när du äter mindre, och inte unnar dig saker som kanske är goda.. "Tvingar" dig själv att gå hungrig.. Skulle du behandla en kompis på det här sättet?? Som du nu behandlar dig själv?? Är det så att en persons värde, hur man blir omtyckt och älskad, beror på hur man ser ut och hur smal man är?? Jag har inte anorexi skriver du... men du är helt klart i farosonen.. Anorexia är en mycket "farlig" sjukdom, som innebär långt lidande, själförakt och fysiskt och psykiskt lidande. Innebär att man tappar kontroll och inte klarar ett "vanligt" liv, med skola, familj, kompisar och aktiviteter. All ens uppmärksamhet handlar om utseede och kalorier/mat. När man börjar med att hoppa över måltider, förneka sig själv mat/godsaker, dömer sig själv och sin kropp, och det enda man mår bra av är att "svälta" då kan det gå snabbt in i en ätstörningssjukdom. Har du gått ner i vikt? Vet din omgivning/dina föräldrar om hur du mår, hur jobbigt du har det? Vet de hur du dömer och klankar på dig själv? Du behöver någon som förstår, lyssnar och hjälper dig. Berätta för dina föräldrar!! Om det är så att du verkligen behöver stöd och hjälp för att äta "mera rätt och balanserat" eller komma igång med motion i lagom form, så kan de kanske stötta och hjälpa dig till det. Men det du har fastnat i nu, med att undvika mat, klanka på dig själv när du ätit något etc är FARLIGT! På din skola kan de också vara till stöd, mat sömn och motion i lagom form, är livsviktigt för både psykiskt och fysiskt mående, och har man kommit i obalans med något av dem så mår man inte så bra, och precis som för dig så blir självförtroendet allt sämre. Du är viktig, rätt och bra, duger precis som du är! Intressen, kompisar, skola, familj och andra saker som höjer livskvaliten, är det som ska vara i dina tankar, inte att du inte duger eller hur du ska "begränsa och förändra dig själv" Vad tycker du är roligt att göra, vad blir du glad av? Mera av det i ditt liv. Skriv igen om du vill, kram Snorkel.