Hej! Jag skulle vilja prata med någon, men jag vet inte om någon kommer förstå, så därför skriver jag till er.
Jag är en tjej på 15 år och jag tycker att jag är tjock! Jag väger mig varje dag, och hoppas på att jag har gått ner i vikt, men icke.
Senaste dagarna jag har vägt mig har jag vägt omkring 70kg, ibland lite under, men idag vägde jag 72kg! Jag tror att jag är ungefär 170-172cm lång, men jag måste väl ändå vara överviktig? Eller?
Det skulle jag gärna vilja få svar på! Min lärare mätte mig med tummstock och sa att jag var 172 cm men jag vet ju inte hur pass bra det stämmer..
Jag vill gå ner i vikt men vet inte hur jag ska göra. I skolan har vi pratat om anorexi, och jag förstår hur allvarligt det kan bli om jag skulle sluta äta.
Men jag vet inte hur jag ska göra annars för att gå ner i vikt. Jag har försökt och äta lite mindre men jag vet inte om det hjälper. Och min mage, tänk om den kunde vara platt, men det är den inte. Förut har jag spelat fotboll, men laget upphörde så jag förtsatte inte.
Jag har också hållit på med cheerleading, det kanske vi ska fortsätta med. Men annars har jag ingen sport som jag håller på med.
Jag går ut och går ibland, jag försöker och går några gånger i veckan men skolan tar upp ganska mycket plats av min fritid. Jag skulle vilja börja på någon sport så att jag inte blir tjockare och så kanske jag kan gå ner lite i vikt.
Jag har också skärt mig för att jag mår dåligt av det här, men det var nog inte bara på grund av det jag skärde mig. Nu ångrar jag så mycket att jag skärde mig, fula vita ärr har jag fått!
Nu vet jag inte om jag vill att det ska bli sommar igen, för då blir man ju brunare och då kommer ärren synas.
Så några frågor: Är jag överviktig?, vilket jag måste vara.
Hur kan jag göra för att gå ner i vikt?
Kommer ärren att gå bort? Finns det någon kräm för att få de att synas mindre?
Det var skönt och skriva av sig alla känslor lite. Väldigt tacksam för svar!

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du är orolig för om du väger "för mycket", du vill ha ett svar, och jag ska ge dig ett så "riktigt" svar jag kan.
BMI står för body mass index och är ett mått på förhållandet mellan vikt och längd.
Eftersom muskler väger mer än fett fungerar inte BMI för kroppsbyggare och vältränade personer.
Eftersom barn och ungdomar inte är färdigväxta och SKA helt normalt ha mer underhudsfett, så måste man dessutom räkna med att de kan väga mer än vad ett BMI test visar som är anpassat till vuxna.
Ta inte ditt BMI test på allt för stort allvar. BMI ska mer ses som en riktlinje och är inget exakt mått på viktrelaterad hälsa. Alla är olika med olika kroppssammansättning. BMI-klassificering Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) finns det fyra viktklasser för BMI: Undervikt, normalvikt, övervikt och fetma. (Gränserna stämmer alltså inte riktigt för kroppsbyggare eller barn och ungdomar som kan väga mer och vara normalviktiga)
Undervikt (BMI mindre än 18.5) Onaturlig undervikt med BMI under 18.5 kan vara mycket farligt och rekommenderar hjälp hos läkare.
Naturligt smala personer med BMI runt gränsen till undervikt kan trots detta vara mycket hälsosamma och inte alls undernärda. Mycket beror på din kroppstyp så stirra dig inte blind på viktklasserna. Normalvikt (BMI mellan 18.5–25.00) Normalvikt är den hälsosammaste viktklassen Övervikt (BMI mellan 25,00–29,99)
Hamnar du i viktklassen övervikt väger du för mycket i förhållandet till din längd. Detta kan i längden innebära komplikationer som förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter och typ 2 diabetes. Fetma (BMI högre än 30) BMI är 23.7 Du är alltså helt normalviktig.
Det finns en stor fara att fastna kring vikt och viktfobi, man stirrar sig blind på vissa detaljer på kroppen, på vågen eller börjar undvika att äta vissa saker hoppar över måltider etc.
Risken finns att man hamnar i en ätstörning, som är en allvarlig sjukdom och kan vara mycket svår att ta sig ur. Det alla människor behöver för att äta sunt är det enkla att "äta allt" men "lagom mycket", alltså inte feta snacks och söta kakor varje dag, men ändå unna sig det på helger t.ex. och äta alla måltider, inte hoppa över eller undvika måltider. man behöver äta frukost, lunch och middag, och även ca 2 mellanmål.
Frukt, grönsker, vitaminer och proteiner är viktigt då man växer och är normalt fysisk aktiv. Har du svårigheter att äta eller fastnar i dina tankar på att du väger för mycket, så ta kontakt med din skolsköterska på din skola.
Hon kan hjälpa dig. Vikten ändrar sig upp o ned under dagarna beroende på hur mycket vi ätit, druckit, om man varit på toaletten eller inte, när du väger dig varje dag så håller du klar din oro och tankar på vikten, försök att minska på ditt vägande, ha fokus på att göra roliga aktiva saker istället.
Fysisk aktivitet är bra för både fysiskt och psykiskt mående, du försöker gå promenader, vilket är jättebra, och skulle gärna vilja börja med någon sport igen.
Det finns ju många olika sorter, och det är viktigt att göra något som känns kul, och inte som ett "måste" .. Jogging, träna på gym, gå på friskis o svettis, yoga, dans, simmning m.m. Vad skulle du tycka om att prova på?? Finns det någon kompis du kan börja med??
Du har mått så dåligt över detta, men inte bara p.g.a. detta, att du skurit dig själv, du har nu ärr som du oroar dig över.
Det finns faktiskt en salva som heter Cicatrix, kan beställas på nätet, som anses minska framträdande ärr, men om den är bra kan jag inte svara på.
Det är ju så med ärr att man inte ska utsätta dem för så mycket sol när de är nya, och att de bleknar mer och mer med tiden.
För vissa går det ganska snabbt, för andra tar det lite längre tid.
Du ångrar att du skar dig, men jag antar att du gjorde det för att du mådde väldigt dåligt och inte visste hur du skulle stå ut och klara av dina starka känslor.
Hur mår du nu? Har du strategier för att klara jobbiga situationer i ditt liv? Har du någon att prata med, som kan hjälpa dig vidare när du är ledsen och har ångest?
Vet dina föräldrar om att du mått så dåligt att du gjort dig själv illa?
Ärr på kroppen som syns kan vara jobbigt, med de ärr man har inuti för att man mår dåligt kan vara ännu värre...
Tveka inte att vända dig till någon om du har det svårt.
Sköt om dig, läs gärna mera på denna sida, och hör av dig igen om du vill. Många hälsningar Snorkel