Jag tror jag har anorexia. Min pappa börjar prata och "klaga på att jag inte äter så mycket hemma. Jag är inte känt de e bara de att jag inte har någon aptit. Min bästa kompis tror att jag har väldigt mycket anorexia tankar. Vilket jag kanske har men jag är 177 lång och väger ca 63 kilo. Jag tycker jag är tjock, jag tränar mycket både i veckan och på helgerna min fråga är borde man söka hjälp av typ Soc eller något och typ prata med någon på ugndumsmotagingen eller vad ska jag göra ?

Svar
Hej, tack för ditt mail, du skrev ingen mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Din omgivning, både din pappa och din bästis har reagerat på hur du äter och gör runt mat och ätande, och dina tankar runt mat/ätande. Du tränar dessutom väldigt mycket, tappat aptit och tycker att du är tjock fast du har en låg vikt till din längd. Många varningstecken! Börjar man trassla med vikt och mat och "överträning"så kan man hamna i en ätstörning. En ätstörning är inget att leka med, utan är en allvarlig sjukdom med svåra konsekvenser för kroppen och psyket, och är svårt och tidskrävande att ta sig ut om man väl har fastnat där. Så JA du behöver hjälp att bryta detta redan nu. Varför hamnar vissa i ätstörning då? Man vet inte riktigt, det forskas en hel del, man tror att somliga har en medfödd ärftlig sårbarhet för att utveckla ätstörning ( precis som vi ärver benägenheten att få tex ångest, depression och vissa fysiska sjukdomar) Sårbarheten att utveckla finns där, men med en ”skyddande omgivning och miljö” så behöver man inte alls utveckla den. Sannolikt är också dagens skönhetsideal och kroppsfixering en stor ”bov i dramat” . Helt klart är att det är i samband med bantning och viktnedgång som det hela startar, ofta också då man i övrigt upplever stark psykisk press/stress eller sociala påfrestningar, tex i skolan i familjen eller med kompisar, och höga prestationskrav. När man börjar gå ned i vikt får man ofta i början positiva reaktioner från omgivningen, man tycker att man mår bra och har kontroll över sitt ätande och tränade. Man kanske känner sig ”fin” och blir ”sporrad” av att klara av att avstå mat eller att träna mycket.. Man jämför med andra, ser dem som "smalare och finare" och vill gå ner liiiite till... Sedan tappar man kontrollen, man vill bara gå ner mer och mer, får allt mer ångest över att äta rätt, äta för mycket, rädsla att gå upp, kroppsfixeringen förvärras osv. Allt börjar handla om mat/ätande och kropp och vikt. Kanske blir så att mensen försvinner. Allt mer tankar på mat och vikt eller rädsla över att äta fel saker, försöker undvika fett och socker, börjar kräkas, kroppsfixerad, väger sig ofta, hoppar över måltider, tränar mycket mm Man fryser, får kalla händer och fötter, kroppen ställer in sig på svält, ämnesomsättningen sänks, hjärtfrekvens och blodtryck sänks, pulsen går ner. Hjärtat är ett av de organ som drabbas hårt vid ätstörning. Längre fram så börjar brösten försvinna, du kanske inte börjat utveckla så mycket bröst ännu, och då stannar den utvecklingen upp. Håret på huvudet tunnas ut samtidigt som man börjar få ökad behåring på kroppen. De fysiska och psykiska konsekvenserna börjar bli allt svårare, ångest, depression, sömnsvårigheter mm Så stoppa detta i tid, ta dina tidiga symtom på allvar. Det första är att prata med dina föräldrar, man kan sedan kontakta vårdcentral för en ordentlig somatisk undersökning, så att annan fysisk sjukdom kan uteslutas, och ta prover för att se hur din kropp mår i nuläget. Sedan kan man ha kontakt med ungdomsmottagning elevhälsovården/skolläkare och eller BUP beroende på hur svårt du hamnat i dina mat/ät problem. Du kan behöva hjälp och stöd för att bryta denna negativa spiral och komma igång att äta igen. Kanske träffa dietist för att få kunskaper om vad och hur mycket mat din kropp behöver då du tränar så mycket. Vänta inte, prata med dina föräldrar nu, kanske visar dem din fråga och svar. Många kramar Snorkel