Hej ! Jag har haft lite ätstörningar , Och jag behöver gå upp i vikt. Min längd är 158 och min vikt är 37 kg med kläder på. Behöver typ börja räkna kcal för att äta mer en vad jag gör av med. Så hur många kcal behöver en kille som jag som tränar 2 ggr i veckan ( 1 ½ timme) och dessutom match Och även idrott i skolan. Ibland även löpning. P.S det behöver inte va exakt men på ett ungefär. Tack på förhand ! / :)

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Så bra att du börjat komma tillrätta med din ätproblematik! Du har en önskan om att gå upp i vikt, och funderar över hur många kalorier en kille med din ganska höga träningsinsats behöver, funderar på att börja räkna kalorier.. Jag tror inte att det är någon bra idé i längden att räkna kalorier, risken är bara att man fastnar i ett evigt räknande o grubblande över hur mycket man fått i sig, hur mycket man gjort av med, och risken finns att du bara hamnar i nya mat och ätproblem i din jakt på kontroll... Det du behöver är att få ett normalt förhållande till mat och att äta, utefter att du tränar och fortfarande växer och utvecklas. Det innebär tre mål mat om dagen, frukost lunch och middag, och mellan det minst 2 mellanmål. Normala portioner, typ 2-3 potatisar, sås och ca 7 köttbullar. Dricka mjölk, äta frukt, bröd och grönsaker. Inga lättprodukter utan vi behöver en del fett i vår kost. Tycker du inte, trots att du äter så, att du går upp i vikt i lagom takt så finns det näringsdrycker på apoteket för extra tillskott. Vänd dig till skolsköterskan på din skola, ni kan tillsammans se över hur och vad du äter, kanske föra matdagbok ett kortare tag för att se var och om du äter förlite. Diskutera "normalportioner" o.s.v. Om man äter direkt efter träning så är förbränningen på topp, d.v.s. man förbränner mycket fortare "gör av med" det man ätit snabbare. Sköt om dig själv och din kropp, många hälsningar Snorkel.