Hej! Jag har gått ner 7 kg på 4 månader och jag undrar om jag kan ha anorexia.Jag vägde 47kg i februari och nu väger jag 40kg.Har jag anorexia? I sånna fall; Hur ska jag göra så att jag blir av med anorexian? Vad ska jag äta? hur mycket ska jag äta? Kram kram ^^

Svar
Hej tack för ditt mail. Att gå ner sju kilo på fyra månader låter inte bra. Och 40 kilo låter väldigt lite. Men det beror ju också på hur lång du är. Och om du var överviktig innan du började gå ner i vikt. Begreppet anorexia är en diagnos. Det innebär fler saker än att ha gått ner i vikt. Främst ska man också ha något vi kallar för en viktfobi. Det är en stark rädsla för att gå upp i vikt eller för mat som gör att man går upp eller behåller sin vikt. Rädslan är ofta kopplat till ett hot av något slag. Ex. att bli mindre populär, inte få vänner, inte vara attraktiv osv. Har man gått ner väldigt mycket i vikt så tappar man sin mens om man nu haft den tidigare. Men det låter som att du behöver hjälp med din matordning. Det vill säga att du behöver lära dig äta igen. Det betyder minst tre mål mat varje dag. Dessutom skall det var rätt mängd mat på tallriken. Vet du inte hur mycket det är så måste du gå till din skolsköterska eller annan vuxen som vet. Får du ångest redan nu då du läser detta så är det din viktfobi som plågar dig. Får du ångest efter att du ätit så måste du lära dig att gå emot känslan och ändå äta upp allt på tallriken. Är det svårt så behöver du hjälp av någon som kan lära dig att hantera ångesten. För om du börjar minska på maten eller hoppar över måltider så minskar ångesten på kort sikt men ätstörningen blir värre på lång sikt. Kroppen ställer in sig på svält och förbränningen avstannar. Vad skall du äta? Mitt svar är allt. Det finns ingen ”dålig” mat. Men den skall vara rätt sammansatt. Du behöver alla näringsämnen i rätt mängd. Det finns något vi kallar tallriksmodellen. Den hjälper oss att förstå hur mycket av varje näringsdel vi behöver. Du hittar den säkert om du goglar på nätet. Slutligen vill jag att du ska förstå att en ätstörning inte sitter i kroppen. Den sitter i huvudet. Det är våra föreställningar om oss själva och andra som bestämmer hur vi känner och gör. Det är när vi börjar svälta oss som vi blandar in kroppen. Det är som om vi startar ett krig mot vår egen kropp. Och det är ett krig vi aldrig kan vinna. Om du känner att du inte klarar att ensam göra det jag beskriver ovan så måste du prata med en förälder eller någon annan vuxen t.ex. från elevhälsovården. Vi vill hjälpa er ungdomar . Det är ju faktiskt det vi är till för. Och trots att det kan vara väldigt svårt så blir man som vuxen oftast stolt över att få förtroendet att bli tillfrågad. Hälsningar Snorkel