Varje gång jag läser en tidning ser jag kläder man kan ha för att se smalare ut, mat man ska äta för att gå ner i vikt, övningar man kan göra för bli mer vältränad och det gör mig tokig.
Det käns som om jag dras in i hela den här jakten på att vara smal och jag tänker på mat nästan hela tiden , hur mycket jag ätit och hur mycket jag väger.
Och sen så har jag börjat med att stoppa fingrarna i halsen för att kräka upp.. betyder det att jag har en ätstörning eller är jag bara konstig på nåt vis? :S

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har hamnat i en jobbig men inte allls ovanlig situation, du påverkas och dras med i tidningar, reklamens och TV.ns bild av hur man ska se ut, vad man ska väga och jakten på kalorier o att bli smal... Och då är också oftast budskapet att smal = må bra och vara lycklig....
Tidningar och reklam har ju just den meningen, att man SKA påverkas, köpa vissa saker, vissa produkter, köpa fler tidninger etc... Så inte är det konstigt att du blir påverkad.
Då man är ung är man också extra känslig över hur man set ut, uppfattas av andra, vill vara rätt, passa in etc... I ditt fall har det blivit så att du tänker på mat hela tiden, vad du äter och vad du väger. Du har som man brukar säga, blivit fixerad vid mat och vikt...
Du till och med stoppar fingrarna i halsen och kräks upp det du ätit... Du är inte alls konstig, du försöker bara förtvivlat få kontroll över mat, vikt och ätande...
Men det blir på ett sätt som bara ökar risken för att du blir ännu mera fixerad, tappar kontrollen ännu mera, och bara mår sämre och sämre...
När man är ung, ännu utvecklas så har man ett visst mått av underhudsfett, det behövs för kroppens färdigutveckling. Man behöver också energi och motion. Tre mål mat om dagen, pluss minst två mellanmål. Frukost, lunch och middag alltså.
Äter man så blir man inte så hungrig mellan målen, risken minskar att man äter en massa "skrot mat" och godis i veckorna. Om man hoppar över måltider, kräks upp eller på annat sätt äter för lite, i tron att man ska minska i vikt, så lurar man sig själv.
Kroppen ställer då in sig på svält, förbränningen går på lågvarv och man går med en ständig hunger och sug, som gör att man istället inte kan låta bli att äta kakor, godis, käsk och chips etc i tid och otid... man får sedan "dåligt samvete" försöker låta bli att äta, kroppen svälter, suget ökar... i en ständig ond cirkel..
Att äta regelbundet och motionera några gånger i cekan, är bästa sättet att få en jämn vikt och ett bra kroppsmående. Om det gått så lång att du fastnat i en ätstörning är svårt att säga, ta kontakt med din skolsköterska på skolan så kan hon prata mera med dig om mat och vikt, vad du behöver, och hjälpa dig bryta din onda cirkel!
Sköt om dig, läs inte tidningar som framkallar din oro/ångest. Gå en promenad istället, var med en kompis eller något annat du tycker är roligt och som får dig att må bra.
Många hälsningar Snorkel