Hejsan. Jag är en tjej på 19 år som nyligen fått tvångstankar. Men det är egentligen inte det här inlägget handlar om. Men iom att jag fått tvång oroar jag mig för mycket saker och en återkommande sak är en elak sak jag gjorde som väldigt liten. Jag gick kanske i 3an eller 4an. Jag hade en vän som ofta drog med mig på dumma upptåg när vi var små, snattade ljög etc. men en incident som lever kvar och ger skuldkänslor är att vi var väldigt taskiga med en liten kille som gick på dagis med oss. Han var bara lite äldre än bebis egentligen kunde gå och prata lite typ. Minns inte mycket bara att vi var elaka. Och kanske nöp honom eller slog honom lite? Minns inte. Jag hade aldrig gjort något sådant om inte min vän påverkat mig. Men i alla fall jag har svårt att släppa det här och har skuldkänslor, hur kan jag släppa det som hänt och gå vidare? Hur kan jag sluta älta och oroa mig? Det bör kanske tilläggas att min mor arbetar som lärare på skolan där den här pojken växer upp just nu och har försäkrat mig om att han mår bra och är en stark och glad kille. Så det känns ju bra.. Jag menar det är ju inte som att jag förstört hans liv och gett honom men för livet. Barn gör dumma saker jag vill bara kunna släppa det och gå vidare med mitt liv så att jag kan hantera min tvångstankar. Snälla svara!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Förstår att du har det jobbigt med dina tankar och din rädsla för att ha gjort någon illa, varit "elak" Det du beskriver låter som en form av "tvångsmässigt tänkande" .Tvång (OCD) eller ”måsten” innebär att man känner ett starkt obehag / ångest/ rädsla, har tankar på att något hemskt kan hända( tvångstankar) om man inte utför vissa ritualer eller ” måsten” så att det känns ”rätt” och bra. Det är inte farligt, är ett vanligt bekymmer och kan se ut på många olika sätt: t.ex ; kontrolltvång, då man måste kontrollera flera gånger att man t.ex har släckt lampan, låst dörren eller stängt spisen, för att man ska vara trygg och säker. Och t.ex. renlighetstvång, då man måste tvätta sig / duscha flera gånger för att känna sig ren och inte bli utsatt för smitta. Eller att man måste göra saker ett visst antal gånger, räkna, ta på saker eller gå vissa steg för att undvika obehag/katastrofer. När man har sådana här påträngande tankar som du beskriver, att man "fastnar" i en en tanke/föreställning, då har man inte sällan även andra tvång, och du skriver just att du nyligen har fått olika tvångstankar. Du vill släppa den här tanken/känslan, för att kunna gå vidare och hantera dina tvångstankar, grejen är att denna tanke/känsla nog också ÄR en tvångstanke... Att man (eller jag själv) inte får göra fel.. Du har påträngande tankar, en stor rädsla, för att du eventuellt har varit dum, elak eller gjort fel mot någon, d.v.s. att andra ska bli arga på dig. Fast det hände för mycket länge sedan, och du minns inte vad som egentligen hänt, du var själv ett litet barn. Men du står inte ut med tanken, fastnar i den, kommer på massor av eventuella tillfällen då du kanske varit ”elak” Du känner ett stort behov av att ”rentvå” dig och ”ställa tillrätta”, försäkra dig om att den lilla killen är ok. Alla gör saker mot andra som de kanske inte skulle gilla, det är t.o.m. omöjligt att göra rätt mot alla. Det är det som gör de här tankarna just tvångsmässiga, de är inte riktigt logiska. Om vi alla skulle börja fundera så har vi vid massor av tillfällen dragit vita lögner och brutit löften och förtroenden. Men för vissa är det inte något stort problem, och för andra, som för dig, blir det till påträngande tankar som tar hela ens uppmärksamhet och man mår jättedåligt. Det blir tvingande att tänka på det, man står inte ut med att det kan ha hänt och man måste göra på visst sätt för att ställa tillrätta. Det är ett exempel på Tvångssyndrom. Jag hoppas att du har fått hjälp för dina tvångstankar, annars så kontakta vårdcentralen där du bor. Det finns olika anledningar till att man får tvångssyndrom, och det kan ibland vara svårt att bryta sådana här påträngande tankar på egen hand. Man behöver träna på att ha dessa tankar, låta dem komma utan att försöka ”rätta till” eller göra sina ritualer. Att känna igen dem då de kommer, vara medveten om att det är just tvångstankar, bara stanna i dem utan att döma sig själv eller försöka "ställa till rätta, kolla upp eller försäkra sig" Du kan också gå in och läsa på svenska OCD förbundets hemsida www.ananke.org.se där får du också mera information om tvångs och tvångssyndrom. Många hälsningar Snorkel