hejsan, jag har massa jävla tvångstankar att jag ska göra si och så för annars kommer något hemskt/jobbigt att ske och lyder jag inte dom får jag stark ångest, då undrar jag om tvånget kan styra ens liv eller om det bara är tankar? tacksam för svar, behöver verkligen hjälp att hantera tankarna.. dom fuckar mig totalt och skrämmer mig.. tips och råd för att lära mig att hantera dom uppskattas! kram en osäker tjej fylld av tvång...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Visst är det så att tvångstankar "bara" är tankar, ingen sanning alls, men "vad hjälper det" tvång har inget med logik att göra, fast man "innerst inne" vet, att detta kan inte vara sant, så känner man sig inte riktigt säker ändå, det kommer "tänk om.. tankar" tänk om det händer ändå, katastroferna som jag är rädd för, om jag inte gör si eller så.. Och precis som du skriver att ångesten blir så hög till en början, då man försöker stå emot sina tvångstankar och ritualer, så man vågar inte stå emot, man gör dem ändå. Och fortsätter sedan vara fast i sina tvångs, katastroftankar, ritualer och måsten. Och tvångsen tar allt längre tid, man behöver göra mer och mer för att inte få ångest och livet blir allt mer påverkat av ens tvångs. Man kan få medicin under en perioid, samma typ som man äter vid depression, som kan minska tvångstankar och ångest. Det kan hjälpa till en del. Sedan är det så att man behöver träna i steg att stå emot sina tvång, att göra saker och vara i situationer, som väcker tvångstankarna och tankar på katastrofer och ångest, men inte göra de saker, ritualer, tvångshandlingar, som minskar eller tar bort katastroftankarna, inte göra det som tankarna säger, man behöver lära sin att hantera ångesten och stå emot tankarna som säger till dig att göra på ett visst sätt för att inte katastrofer ska hända. Läs mera under andras frågor och svar gällande tvång, måsten, i frågelådan. Har du någon kontakt med BUP eller någon annan stans där du kan få hjälp med dina tvångs? Det kan vara svårt att på egen hand träna att stå emot, man kan behöva göra detta i steg, alltså minska handlingar lite i taget, eller ta några tvång i taget, så det inte blir för mycket på en gång. Läs också på hemsidan www.sjalvhjalppavagen.se. Du behöver också stöd, hjälp och förståelse från din familj och skolan. Vet de om hur kämpigt du har det? Du kan också tillsammns med dina föräldrar söka på internet om OCD, då man har fått en diagnos för sina tvångstankar och ritualer, så heter det OCD, tvångssyndrom. Det är viktigt med kunskap, att inse att man inte är ensam, knäpp eller konstig. Massor av människor har tvångs, och man kan lära sig att komma över dem och stå emot alla dessa tankar och måsten. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.