Hej. jag har ett annorlunda problem det är att jag blir retad på vad olika folk gör. tilll exempel jag blir jättekonstigt retad när jag ser folk som skriver på datorn, med penna, eller såna saker. jag vet inte vad det är vet ni vad det kan vara. det är jättekonstigt. när jag blir retad av det får jag en känsla som sitter kvar hela dagen och jag kan inte sova. det är jättejobbigt snälla hjälp!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag förstår att detta är jättejobbigt för dig och att du känner att det är ett annorlunda problem du har, men du är inte alls ensam om att känna så här. Det du beskriver kan förklaras som en "tvångsmässig känsla" av att saker ska göras på ett visst sätt, som känns "rätt" för dig. När andra sedan gör på något annat sätt, för dig på "fel" sätt, så känner du ett starkt obehag/ångest. Du kanske också känner en stark vilja att ändra eller säga till andra att sluta eller göra som du känner är "rätt". Vad kan du då försöka göra åt det här? Du behöver utmana denna tvångstanke om att det måste vara "rätt", och på ett visst sätt, utmana "felkänslan". Du kan inte ändra på andra, utan behöver kunna stå ut med hur andra gör, att de "gör fel" Du skulle säkert vilja klara av att andra gör "fel" utan att du ska behöva må så dåligt av det. Du kan börja med att träna på att själv göra de saker du får sådana här obehagskänslor av, t.ex. som du skrev; att någon skriver på datorn, med penna. Det finns säkert många sådana "jobbiga" saker, gör en lista på exempel över situationer där du blivit så här "uppretad". Det finns säkert saker som är jobbigare än andra. Börja då öva på att göra det lättaste, träna på att själv "göra fel". Sedan finns det kanske någon i din närhet, syskon, förälder etc. som kan träna med dig och göra "fel" de också. Ta lite i taget och ge inte upp. Om du inte klarar av detta på egen hand så vänd dig till elevhälsovården på din skola eller till Bup. På Bup. jobbar man med många barn/ungdomar som har samma och liknande tvångstankar och tvångskänslor som du. Det finns också information på nätet där du kan läsa om tvångs. Hälsningar Snorkel.