Jag har den senaste tiden känt mig jättedeppig och ledsen och det börjar bli jättejobbigt! Alla killarna i klassen mobbar mig och mina kompisar, inte de andra tjejerna, och det får mig (och säkert mina kompisar också) att bli jättesårade och känna oss fula. Jag har mist nästan allt mitt självförtroende av detta och har också tappat lusten att göra något. Sedan har jag "tvångs-måsten" som jag måste göra, jag var på väg ifrån det, men när jag blev såhär deppig så har det kommit tillbaka, mer än någonsin! Jobbigt! Sedan bråkar jag jättemycket med mina föräldrar också. De gör bara irriterande saker och jag får världens humörsvängningar! Har pratat med några vuxna men de säger bara att det är sommarlov snart, och att det inte går något att göra åt. Jag blir så himla irriterad för något måste det gå att göra åt det, även om det är sommarlov snart! Snälla Svara! För jag är trött på allt detta!

Svar
Hej Och tack för ditt brev!
Jag ber om ursäkt att svaret dröjt! Nu när svaret kommer är det sommarlov, och du kommer förmodligen att träffa de killar som du tycker är jobbiga mindre.. men det är kanske så att ni är på samma ställen på sommaren vilket inte är ovanligt om man bor i samma bostadsområde.
Du skriver att du har mist nästan all ditt självförtroende och att dessa killars kommentarer om er gör att du och dina kompisar känner er fula och sårade. Om jag förstår saken rätt så har dessa känslor enligt dig lett till att du tappat orken och lusten till att göra saker, du beskriver hur dina tvångs och måsten har kommit tillbaka och att de har dessutom ökat från hur det var förut och att bråken med dina föräldrar har ökat. Det låter som om du har det jätte jobbigt just nu på många olika fronter.
Hemma en massa bråk och i skolan en massa jobbiga klass kamrater det tillsammans med ett ökat massa tvång gör att du blir jätte deppig, jag förstår att det är och har varit jätte jobbigt för dig! Nu när det är sommarlov så undrar jag hur dina tankar ser ut inför hösten? Hur det är med dina tvångs och hur det är med bråken med mamma och pappa? När de vuxna säger att det är sommarlov snart och att det finns inget att göra åt situationen så förstår jag att du blir arg och irriterade! För visst är det så att det finns saker som du kan göra med hjälp av vuxna för att förändra din situation när det gäller dina deppiga känslor och tvångs och måsten samt att du bråkar med mamma och pappa. Om vi börjar med bråken hemma du skriver att dina föräldrar gör en massa irriterande saker och att du har en massa humör svängningar.
Att vara tonåring är jobbigt och en tid där det händer mycket i kroppen och knoppen och det ät väldigt vanligt att det blir som du beskriver humörsvängningar och bråk med föräldrar. Vad kan man göra när det är så?
Att det bara blir bråk!! Att sätta sig ner och skriva vad det är man bråkar om och när dessa bråk uppstår är ett sätt att kartlägga dessa situationer så att du kan se om det finns ngt samband, dvs. om bråken handlar om tex. att hjälpa till hemma, eller när dina föräldrar tycker du skall lägga dig, om det är för att ni har bägge har dåligt morgon humör, om bråken handlar om att dina föräldrar inte inser att du har det besvärligt med tvångs- måsten eller om det är så att de försöker hindrar dig.... Bråk blir det ofta när vi är stressade arg irriterade och då försämras vår förmåga att framföra vad vi vill på ett konstruktivt sätt detta gäller barn tonåringar och även föräldrar.
Ett sätt att försöka inte blir så jätte arg är att försöka hitta de kropps sensation som du upplever precis innan du blir arg om det sticker bakom ögonen eller kniper till i magen.. att sedan ta ett djupt andetag och räkna till tio.. kan hjälpa.... känner du dig fortfarande arg kan du be att få ta en ”jag är arg rast” och då går undan för att lugna ner dig. Det är ju viktigt att prata om hur man vill göra när man blir arg, det vill säga att du ta ett snack med dina föräldrar om att så här skulle jag vilja göra när jag blir arg hur skulle vill ni göra?
Så att ni är överens om spelreglarna när ni bråkar. När det gäller tvångs och måsten så är det precis som du skriver att dessa beteenden kan öka då man är stressade eller må dåligt , deppig sovit dåligt. Du skriver att du var på väg ifrån dessa men att de har kommit tillbaka.. det är svårt att veta hur mycket de har kommit tillbaka av ditt brev. När det gäller tvångs och måsten är det enda sättet att bekämpa dessa är att låta bli att utföra dem.. vilket kan vara jätte svårt och läskigt om det finns tankar på att något hemskt skall hända om du låter bli.
Mer om hur du kan göra själv finns att läsa om du går in på https://ocdforbundet.se/ klara du inte att bryta det själv sök hjälp för det via barn och ungdomspsykiatrin där du bor. Läs också andra svar under "måsten/tvång" här på hemsidan. Kram och lycka till Snorkel