Jag mår väldigt dåligt och vet inte varför. jag orkar inte med nåt, jag fick ett kramp anfall och slog i huvudet. Mina föräldrar skilde sig men jag är inte lessen över det. Fast mina föräldrar ät väldigt tjatiga och pressar mig väldigt mycket. Jag vet inte vad jag ska göra 13 år

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det är svårt att direkt svara på din undran att du mår dåligt och inte vet vad du ska göra, skulle behöva veta lite mera. Du skriver att du mår väldigt dåligt, men på vilket sätt mår du dåligt? Och när/var? Känner du oro/ångest, är du nedstämd? Eller mår du fysiskt dåligt, illamående, ont i magen, ont i huvudet etc? Du är 13 år, och precis inne i pubertet start, det händer väldigt mycket i kroppen just då, hormoner som kommer i obalans. Då är det också vanligt att bli tröttare, känslor går upp och ner mm. Du beskriver att du är väldigt orkeslös, och att du fått ett krampanfall och slagit i huvudet. Har ni kollat upp det, gjort en somatisk undersökning. Annars är det nog viktigt att göra det, så att inte ditt dåliga mående har somatiska orsaker. Vad berodde ditt krampanfall på? Är du orolig att det ska hända igen? Prata med dina föräldrar om ni inte har kollat upp ditt krampanfall. Hur ser det annars ut i ditt liv, med skola, kompisar, intressen och familj? Vad ger dig energi och vad tar energi och glädje? Du skriver att dina föräldrar skilde sig men att du inte är ledsen över det. Annars kan det bli en del stora förändringar i livet efter att ens föräldrar delat på sig, som träffar den ene mera sällan, flera boenden, byte skola eller vänner mm. Dina föräldrar tjatar och pressar dig, skriver du, vad handlar det om? Skola och skolarbete, vilka du träffar, städa rummet, hjälpa till hemma, utetider mm? Det är vanligt att ungdomar och föräldrar kommer i konflikt om sådana saker, och man kan behöva hjälp ibland att hitta en medelväg som alla kan acceptera. Man behöver prata med varandra. kan du prata med dina föräldrar och beskriva hur du känner? har du någon annan att prata med? Någon vuxen i din närhet, elevhälsan på din skola eller annan? Om du beskriver lite närmare angående ditt dåliga mående, så är det lättare att förstå och ge dig tips på vad som kunde underlätta. Skriv i frågelådan igen. Hälsningar från Snorkel