Hej! Jag har haft stora sömnproblem och problem med nedstämdhet. Vet inte riktigt vad jag ska göra, har svårt att koncentrera mig och kan ibland sitta och kolla på youtube i många timmar utan att jag vet hur jag ska ta mig loss. Känner mig apatisk, vilket är konstigt då jag har en hel del roliga projekt igång och lyckas väldigt bra i skolan när jag lyckas lägga ner tiden. Detta blir dock väldigt svårt när jag inte får den sömn jag behöver. Hjälp!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så bra att du tar ditt ”sömnproblem” på allvar och tänker att du behöver göra något åt det. Svårigheter med sömnen är ett stort problem för många och påverkar livet mycket. Sömn och återhämtning är en av grundstenarna vid både fysiskt och psykiskt mående. Är man trött och har sovit för lite så drabbar det koncentrationen, ork, lust, initiativförmåga, man blir lätt irriterad, mera känslig för psykiska och fysiska påfrestningar. På vilket sätt har du svårt m sömnen, är det svårt att slappna av och somna, är det att du vaknar på natten och inte kan somna om, vaknar tidigt på morgonen?? Du kanske ska börja med att hålla lite koll på hur du sover, när du går ock lägger dig, ungefär hur lång tid det tar innan du somnar, om du vaknar på natten, när du vaknar och stiger upp på morgonen, och om du sover ”tar tupplur” på dagen. Har du mindre svårt då du är ledig, sover du jättelänge på helgen så sömnen blir oregelbunden, påverkar det VAR du sover om du ätit bra, tränat etc , ligger du och har koll på mobilen? Fyll i en SÖMNDAGBOK under några veckor (du hittar den under strategier och dokument på webbsidan) Då hittar du kanske lite mönster i dina sömnvanor och vad som kan påverka. När man jobbar med att försöka förbättra sin nattsömn är det viktigt att inte sova på dagen, det påverkar nattsömnen mycket och du får svårare att somna. Viktigt att sova på så regelbundna tider som möjligt. Vänja kroppen vid sömnrutiner. Det tar ett tag. Något som också påverkar mycket är om man är stressad. Om man ligger och oroar sig, funderar på vad man ska eller borde göra, eller vad som eventuellt kommer att hända imorgon, om man ”bevakar” meddelanden eller upplägg på mobilen, eller kanske stressar upp sig över att man inte kan somna och tänker att man MÅSTE somna, så är kroppen inte alls inställd på att sova och vila. Den är uppe i varv på samma sätt som om du varit ute och sprungit snabbt och långt, om du lägger dig och försöker sova då så går det ju inte alls förrän kroppen är lugn och avslappnad igen. Motion och fysisk aktivitet är också jätteviktigt för en bra sömn, man blir fysiskt trött och när pulsen sjunker efter en pulshöjande aktivitet så följer också stresshormoner och spänningar i kroppen med, och man blir mera avslappnad. Det gäller dock att inte träna precis innan man ska sova och försent på kvällen eftersom kroppen dröjer ett tag med att gå ner i varv. Att försöka ”ställa in” kroppen på att gå ner i varv, att det är dags för lugn o ro och vila är viktigt, hålla ungefär samma rutiner och tider, ha en liten ”kvällsrutin” bada, ta en lugn dusch, fika något, lyssna på lugn musik, lägga bort stimuli som TV dator och mobil mm Om man ligger på ”spänn” kollar på TV/dator/mobil planerar och håller kropp och hjärna på en aktiv nivå, då är det nästan hopplöst att somna. Avslappningsövningar, andningsövningar och medveten närvaro (mindfulness) är till hjälp för att varva ner. Det finns en App som heter Snorkelövning som du kan ladda ner gratis, där finns många röstövningar. Du kanske också har någon lugnande favoritmusik. Öva på att använda lugnande övningar. Du kan också ha papper och penna vid sängen där du direkt kan skriva ner saker du kommer på som du är rädd att glömma bort, så slipper du ligga o tänka på att inte missa saker. Hur ser det ut i ditt liv annars, lever du under press och stress? Fyll i formuläret BALANS I LIVET, för att hitta vad som tar och vad som ger energi. Om du inte kommer tillrätta med dina sömnsvårigheter så ta kontakt med elevhälsan på din skola, prata med dina föräldrar om hur svårt du har att sova och hur det påverkar ditt mående negativt. Ni kan tillsammans ta kontakt med Vårdcentralen för hjälp. Det kan vara så att man en kortare period behöver stöd av medicinering för att komma tillrätta med sömnsvårigheter. Sköt om dig, skriv igen och berätta mera om din livssituation och dina sömnvanor om du vill. Kram Snorkel.