Hej. Jag skulle behöva lite råd. Jag visste inte vart jag skulle vända mig. Mina föräldrar är skilda. Min mamma bor i skutskär och min pappa i hedesunda. Båda har ny man och fru. Jag går i skolan i skutskär så jag är där 3 veckor i månaden och 1 vecka hos pappa. Det tar över 1 timme för mig att ta mig till skolan från pappa. Han blir jätte ledsen när jag inte är där. Min mamma vill inte jag ska vara hos henne så mycket. Jag tror jag förstör deras "romantiska liv" om ni förstår vad jag menar. Så jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte prata med nån heller. Pappa blir så ledsen om jag åker till skutskär för att vara med kompisar när jag är hos honom. Mamma vill inte att jag sover hos henne ens. Jag får sova hos kompisar om jag åker till skutskär när jag egentligen är hos pappa. Jag kan förstå dem men det är faktiskt jobbigt för mig med. Jag mår jätte dåligt av det..

Svar
Hej, tack för ditt mail. Man kände verkligen din förtvivlan och din känsla av en hopplös situation då man läste ditt brev. Du hamnar som "åsnan mellan två hötappar" vet inte vilket håll du ska vända dig åt... jag tror dessutom att det stora problem som du beskriver är jättevanligt för många barn och ungdomar numera, allt fler har föräldrar som är skilda, och som då också bor en bit ifrån varandra, och barnen får åka imellan.. Det som verkar bli så särskilt svårt för dig, är att dina föräldrar nog inte riktigt förstår, eller kanske orkar förstå ( för det är väldigt tungt att se eller göra sina barn ledsna, orsaka dem svårigheter) hur jobbigt detta blir för dig.. Om de kanske kunde sätta sig in i din situation, detta är ju ditt liv och din vardag just nu, och kanske en längre tid framåt, det blir naturligt att du har dina kompisar och fritidsintressen där du går i skolan och där du bor mest. Och det blir väldigt svårt att ha TVÅ gäng med vänner, utan det blir just där man är mest. Kompisar är viktiga då man är ung, man vill ha det där vardagliga umgänget, det känns jobbigt att vara borta en vecka från dem, det förstår jag. Gissar att du får en tung känsla i magen då du ser att din pappa blir ledsen, då du åker för att träffa kompisar under tiden du ska vara hos honom, det är lätt att förstå din pappas ledsnad också, han längtar efter dig och vill vara tillsammns med dig, du är hans barn. Men för dig är det faktiskt lite annorlunda, hade dina föräldrar varit tillsammns fortfarande, och ni bodde alla tillsammans så hade du inte tillbringat alla kvällar hemma med dem, utan det naturliga är att vara med kompisar och ha fritidsintressen. Problemet uppstår alltså när boendet och föräldrarna är splittrade på detta sätt. Och det har ju faktiskt inte du någon orsak till... Utan du är den som drabbas.. Hur kan man då komma fram till en bättre lösning.. Ja du, det finns faktiskt ingen annan väg än att börja prata med varandra, försöka att förstå varandra och sedan komma med en "medelväg".. T.ex. kan man ju tänka sig att pappa kanske kan skjutsa och hämta dig ibland så du kan träffa kompisar, och inte behöver sova över, och då slipper känna att du "stör " din mammas "lediga tid". Man kan kanske tänka sig att du kan ta med någon kompis hem till pappa ibland, samt att vissa kvällar är du hemma och du och pappa kan göra något tillsammns som båda tycker om. Det kan ju också tänkas att du och din pappa börjar göra någon aktivitet tillsammans, så att du åker buss eller blir hämtad en kväll varje vecka, och sedan tar bussen hem igen, bara för att ni ska få lite mera tid tillsammans. Kan ju vara vad som helst, spela badminton, gå en kurs, träna, bowla etc. Jag tror att det är så att då man har föräldrar boende på två ställen, så kan man ha rätt att få busskort från skolan som underlättar då man måste pendla, be dina föräldrar kolla det. Framför allt, så måste ni börja prata med varandra om detta, att du går omkring och mår jätte dåligt över detta är inte alls bra, kan du inte försöka ta upp detta då det är lite lugnt och ni är ensamma tillsammans?? Kan du inte visa din fråga och ditt svar? Din pappa älskar dig, och vill vara tillsammns med dig, det är en jättebra början för att starta upp en dialog och klura ut lösningar. Många kramar Snorkel.