Jag vet inte vart jag ska börja... det är så mycket alltihop bara. Min sambo vill inte lyssna eller förstå att jag inte mår bra, och mycket utav det på grund utav hans mamma.. vi har precis fått vårat andra barn.. och jag är bara så himla nere, ångest, oro, stress.. gråter konstant. Men ingen ser mig, speciellt inte han.

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du tillhör kanske inte direkt målgruppen "barn och ungdomar" men jag ville ändå genast svara dig och uppmana att genast ta kontakt med mödravården/barnmorska. Man har otroligt mycket hormoner i omlopp under en graviditet, efter förlossningen minskar dessa och nya kommer till för tex. mjölkproduktionen. Alla dessa hormoner, en slitsam graviditet och förlossning, den stora omställningen med ytterligare ett barn (och du ska ork/hinna ditt första också) gör att man är extra sårbar för att drabbas av depression, postpartumdepression. Det är viktigt att du får snabbt stöd och hjälp med detta, så kontakta mödravården, bvc eller vårdcentralen. Där kan du också få hjälp med att öka förståelsen hos din sambo, för hur slitsamt det är och hur du mår nu, och vad du behöver för att må bättre. Läs mera på tex 1177 om depression i samband med att man föder barn. Många hälsningar Snorkel