Hej, mitt liv har blivit helt kaos.. jag orkar ingenting längre ligger i sängen hela tiden äter knappt längre. har en häst som jag inte orkar ta hand om längre, börjat rökt för att jag mår så dåligt pga av mitt ex som jag saknar så fruktansvärt mycket och jag vill bara ha tillbaka honom men han vill inte.. och nu måste jag gå vidare utan han men jag har försökt i 8 månader men det går inte . hur ska jag göra för att få mitt liv att funka igen? snälla hjälp mig orkar inte leva såhär

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har drabbats av en stor stor sorg, kanske den första i ditt liv, och i och med det, kanske den svåraste.. När hjärtat blir "krossat" då den man älska inte älskar en tillbaka, ja då gör det olidligt ont. Man fastnar lätt i sin sorg, man kanske inte fullt ut accepterar att SÅ HÄR ÄR DET, det kommer inte att bli VI igen, trots hur mycket jag längtar, hoppas eller ber. Har man inte fullt ut accepterat, (med det menas inte att man tycker att det är ok) så har man på något vis stannat upp i sin sorg och smärta. Man kanske bara tänker på det som var bra, kan inte se båda sidor, att skaer också inte funkade. man gör saker för att hållla kvar minnen, kanske går på gamla platser, gör samma skaer, eller "ältar" det man gjort tillsammans. Man hoppas och hoppas, och då ger man sig själv inte möjligheten att gå vidare. Att acceptera att saker är som de är, är jätte viktigt för att kunna gå vidare. Det är också något som är väldigt svårt och något som man måste jobba med. Att fastna i "varför just jag" varför lämnar han mig" kan det inte bli vi igen" kommer aldrig att älska någon igen" aldrig att må bra igen" o.s.v. gör att man stannar och kämpar mot något som man ändå inte kan påverka. man behöver ofta ofta ställa i sin inre radar , i början kanske flera gånger i minuten, på att så här är det, det är slut, och jag kan gå vidare. Och vad behövs för att gå vidare?? Framför allt, så behövs rutiner, mat och sömn, då man är ledsen och deppig. Det behövs att man aktiverar sig, gör saker man tidigare mått bra av, eller prova nya aktiviteter. Att bara ligga på sängen, slarva med mat och sömn, det gör att nbegativa tankar, negativa känslor och ensamheten knäcker dig allt mera. Börja göra saker i små steg, t.ex. börja träna, gå en kurs, testa ett nytt intresse, lär dig dansa, spar pengar till en resa. Nya mål och någt positivt att se fram emot. Att ha någon att prata med ibland, någon som förstår att man är ledsen, men som också kan hjälpa och peppa en att "komma tillbaka på banan igen" är också viktigt. Finns det någon sådan i ditt liv? Du kanske har försökt så länge så att du behöver hjälp att vända din onda spiral, har du någon kontakt på elevhälsan? Vet dina föräldrar hur du kämpar? Berätta för dem. Läs mera på den här hemsidan om ledsen/nedstämd och om vad man kan göra, skriv igen om du vill. Det är klen tröst, men trots allt, vi kan alla känna igen oss i hur ont hjärtesorg gör, men det går över... Tiden läker alla sår, det ÄR så... Minnet finns kvar men det bleknar. Massor av kramar Snorkel