Hej jag är en tjej på 15 år. Ibland är det som att hela jorden går under och ibland är allt på topp. men när de här jobbiga perioderna är, så är jag nedstämd hela tiden, kan inte konsentrera mig, tänker om min pokjvän värkligen är bra för mig och att jag kanske måste göra slut. Jag gråter för ingenting också. så fort nån frågar vad det är om jag är ledsen eller så, kommer tårarna. kan knappt vara i skolan för att jag måste kämpa för att hålla inne tårarna hela tiden. Men så kan det gå över efter ett tag och det känns bättre. men jag känner mig stressed hela tiden. och har för höga krav på mig själv inom skolan. Vet inte vad jag ska göra. om det finns nåt tips kanske?´

Svar
Hej Ledsen, tack för ditt mail. Du beskriver väldigt bra hur det kan kännas då man är i tonåren och hormonerna gör att humöret och känslorna svänger upp och ned. Jättejobbigt, men det går över, och man får vara ledsen ibland. Det som har betydelse är hur långa dina "depp perioder" är, om du är nedstämd under en längre tid, drar dig undan från kompisar, missar i skolan, ingenting kan få dig att bli glad o.s.v. ska du vända dig till elevvården för att få hjälp att vända den negativa cirkeln. När du hamnar i "deppigheten", försök att göra saker som du tidigare blev glad av och tyckte om att göra. Det är också viktigt med balans i livet mellan jobbiga och stressande saker som "tar energi" och roliga och positiva som "ger energi". Avslappningsövningar (som finns på hemsidan) och någon fysisk aktivitet är bra och hjälper till att sänka stressnivån. Jogga, snabba promenader, träna jumpa eller på gym, några gånger i veckan. Du kanske också behöver göra en "plan" över ditt skolarbete, vad som är viktigast och om du kan välja bort något, om du behöver extra hjälp etc. Prata med din lärare. Slutligen så är det så att när man är "deppig" så tänker man mörka tankar, och det är lätt att fastna i dem, det hör till. Kom ihåg det då du börjar fundera över din kille. Vänta med att fatta beslut till en dag då du mår ganska bra. Då brukar tankarna vara mindre negativa. Sköt om dig, hälsningar M.