Hej Snorkel! Jag heter Anna och jag är 11 år. Jag tycker de att de är jätte jobbigt att gå till skolan och gråter nästan varje dag, och mamma jobbar mycket. Ringer till henne nästan 20 gånger om dan när jag är hemma och är ledsen. Mamma och pappa har skilt sej. Pappa har fått en ny tjej och hon vägrar att låta pappa prata med mamma och han får inte komma hit och följa med mig till skolan, för hon är så orolig att pappa och mamma ska skaffa en relation igen, och hon skriver dumma medelanden; tex att mamma inte ska få pappas jobb nummer och när mamma ringer och ber att få tala med pappa sejer hon att han är i affären fast jag nyss hade ringt och fick prata me honom. Jag har alltid ont i magen när ja ska gå till skolan men jag vet inte varför, och mamma sover borta på sitt jobb och då är det jätte jobbigt. Nu ska hon sova borta 3 veckor, men kommer hem på helgerna. Ledsna tårar / =(

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har det jättejobbigt, är mycket ledsen och den värk du känner i magen kommer nog ifrån att du är just ledsen och orolig. Det är vanligt att få ont i magen då. Din mamma och pappa har skilt sig. Det är en svår och jobbig omställning för ett barn. I ditt fall är det också så att din pappa har en ny tjej, som inte är positiv till att din mamma och pappa har kontakt med varandra. Vuxna skiljer sig ibland, deras relation tar slut och de kanske träffar nya partner att leva med. Det är jobbigt, men är något man som barn måste acceptera. Men något som aldrig tar slut, är deras roller som föräldrar åt dig. Din mamma och pappa kommer alltid att fortsätta vara dina föräldrar. I föräldrarollen ingår att att båda föräldrarna behöver ha kontakt med varandra ibland för att prata och besluta om saker som rör det gemensamma barnet. Det är viktigt och för barnets bästa. Det innebär inte att föräldrarna blir ett "par" igen. Det låter jättetokigt att din pappas nya tjej inte förstår det. Men gör din pappa det? Kan du prata med honom om detta? Dina föräldrar behöver nog prata med varandra om hur deras kontakt ska se ut, och om hur de gemensamt ska dela på ansvaret att hjälpa dig nu när du är ledsen och orolig och vill ha hjälp att komma till skolan. Det är viktigt att du fortsätter att gå till skolan trots att du är ledsen. Det blir bara ännu svårare att komma tillbaka om du börjar vara hemma. Däremot behöver du säkert stöd och hjälp, både med att någon kanske följer dig ett tag och med någon i skolan som du kan prata med då du är ledsen. Kanske någon lärare du gillar eller skolsköterska/skolkurator. Kan inte din mamma hjälpa dig med detta? Vem är hos dig då din mamma sover borta på jobbet? Hoppas att det är någon du är trygg med. Förstår att det är extra jobbigt nu att mamma är borta, när dina föräldrar har skilt sig och många saker har blivit förändrade. Du behöver verkligen prata med dina föräldrar om hur du mår och hur jobbigt du har det just nu. Kan du inte visa dem ditt mail och svar? På vissa ställen kan barn och föräldrar få stöd av socialtjänsten eller på Bup. i samband med att barn mår dåligt vid föräldrars skilsmässa. Det kanske är något för er? Kram från Snorkel.