Heej jag är en tjej på 12 år och mår inte så bra. Det är väldigt många killar som tycker om mig, jag kan gilla en av dom men senare kanske det kommer en annan jag börjar gilla. Vad ska jag göra? I min klass hade vi ett tjejgäng, jag va 1 av dom, dom har andra tjejkompisar som snackar skit om mig och dom håller med. Dom brukar sitta och peka och skratta åt mig. Jag hade en pojkvän som jag älskade över mitt hela hjärta. Vi va nästan i hop 1 år. Ett halv år hade han ljugit om att han inte gillade en annan. Jag kunde lita på han men han litade inte på mig. Jag försökte prata med han och ville ändra allt, för jag ville inte förlora han. Han hade älskat min bästa kompis mer än mig. Jag klär mig mycket svart och har svart kajal. Allt jag tänker på är vampyrer, blod, döden och alla jag känner som har dött. Jag älskar att se på skräckfilmer där dom mördar, jag vet inte varför. I bland vet jag inte vad jag skriver till andra killar. Jag gillar mest killar som är äldre mellan 14-16år. I bland brukar jag vilja skära av pulsen lr vid halsen. Jag brukar oftast ta rep runt halsen och dra. Men alltid när jag gör sånt tänker jag på hur ledsena alla kommer bli eller hur glada dom kommer att bli när jag inte finns mer. Jag har mycket svarta tankar. Jag har pratat med mina föräldrar lite om det men det viktigaste får jag inte ut. När jag ringer till BRIS blir jag mest nervös och lägger på. vad ska jag göra? Det känns som att många driver med mig. En kille skär sig vid armen varje gång jag råkar såra han. Hör av er snälla!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver så bra hur det kan vara då man är ung och känslorna går upp och ned. Man prövar sig fram med killar, gillar någon men kan sedan snabbt börja gilla någon annan. Gör det något? Man ska känna sig fram, det är lätt att bli förälskad men sedan upptäcker man att den man gillade kanske inte var som man trodde…. Du har också nyss blivit ”sårad” av en pojkvän, någon som du litade på men som ljög för dig. Du kanske inte alls är ”redo” för att ha någon ny pojkvän ännu. Din kompissituation verkar trasslig, kompisar är viktiga då man är ung. Om det trasslar där är det lätt att bli ledsen och ”deppig” Avundsjuka ( många killar som tycker om dig) och ”skitsnack” förekommer tyvärr ofta, och gör väldigt ont. Har du kompisar som du tycker om och som tycker om dig, var med dem, försök att inte lyssna på skitsnack. Om det är mycket och du känner dig utsatt ska du ta upp det med lärare som kan hjälpa dig att få det att sluta. Det som oroar mest är dina ständiga svarta tankar och att du lägger rep runt halsen. Det är vanligt att känslorna går upp och ned i början av tonåren. Man har många hormoner i kroppen, det händer mycket; kroppen förändras, många saker som man ska ta ställning till, ansvar, inte barn och inte vuxen etc. man svänger mellan glädje, sorg, ilska, besvikelse, rädsla o.s.v. Det är vanligt att man funderar på meningen med livet, och döden. Men som du gör, att sitta med rep om halsen, så ska det INTE behöva vara. Du har försökt prata med dina föräldrar, jag förstår att det är svårt. Du måste försöka igen! Kan du inte visa dem ditt mail? Har du kontakt med någon från elevvården, skolsköterska eller skolkurator t.ex. Annars så vänd dig dit. Du behöver någon att prata med om dina känslor och funderingar. På elevvården kan man också hjälpa dig vidare till kontakt med Bup, om du skulle behöva. Sköt om dig, kram från Snorkel.