Hej! Min mamma har fått cancer och jag är arg på henne för det. ARG trots att det inte är hennes fel! Bråkar med henne och har dåligt samvete för det. Dessutom har jag bulimi och det gör mamma så orolig och jag vill inte att hon ska behöva oroa sig just nu. Har börjat skära mig i armarna också å vill absolut inte att mamma ska få reda på det så hon blir ännu oroligare. Jag har dåligt samvete, rädd för mammas sjukdom, ätstörning och självskadebeteende, vad ska jag göra? Vill inte söka hjälp, vill helst låtsas att allt är bra. Tjej 18år

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Du har det jättejobbigt just nu, är väldigt orolig över din mamma, har en massa egna svårigheter att kämpa med och vill inte belasta och oroa din mamma, får därför kämpa rätt ensam. TUNGT! Stark rädsla, ledsnad och oro, är tunga jobbiga känslor att ha, som är rätt svårt att prata om, visa, och beskriva för andra, de är de FÖRSTA, "primära känslor" som kommer då någon nära är svårt sjuk. Just för att de känslorna är så svåra, vi vet inte hur vi ska hantera och "bli av med dem" så är det lätt att de övergår i ANDRA, "sekundära känslor" som brukar vara ilska, ilska är lättare att ha, visa och vi vet bra vad vi ska göra då vi är arga... Och det är nog precis så för dig... Det är ju ganska lätt att förstå egentligen, tankar som tex. "varför måste du bli sjuk" "jag behöver dig, måste du vara sjuk nu" "kan det bli så att du lämnar mig" " varför måste just jag ha en sjuk mamma" väcker orättviskänslor, missnöje och att man blir arg över att livet är så orättvist. Du visar ilskan mot mamma, och får sedan dåligt samvete över det, hon kan ju inte hjälpa att hon blev sjuk. Kära du, du behöver stöd och hjälp att se vad som händer, hur du tänker känner och reagerar, att det är helt naturligt, vem som helst i din situation skulle känna tänka och agera på samma sätt!! Du går helt ensam med dina tankar och känslor, försöker låtsas att allt är bra, med det är det ju inte. Du har så svårt att bära dina starka känslor så du hetsäter och har börjat göra dig själv illa!! Det är allvarligt! Du behöver också prata med din mamma, när ni båda är lugna, ni kan kanske läsa på den här sidan om nedstämdhet, hur man kan hamna i det då man kommer i en kris, just som du gjort genom att din mamma fick cancer. Läsa om vad man kan göra för att vända dåligt mående. Det finns också en ny del som handlar om självskadande beteende, varför man börjar med det och hur man kan komma bort ifrån det. Du har säker många tankar ochså om mammas sjukdom, vad som kan hända, som du behöver få svar på. Du och mamma kan kanske träna övningar i medveten närvaro, avslappning och minska stress, något som ni båda behöver! Sköt om dig, sök stöd och hjälp, gå inte ensam i din svåra situation. Skriv gärna igen och berätta hur det går för dig. Många kramar Snorkel.