Hej just nu så känns det som inget har någon mening. Jag känner liksom ingenting, det är som jag är utanför min egna kropp. Hjärnan går mest på rutiner och jag har tappat viljan. När jag inte mår såhär så brukar jag må bra, jag har vänner och en familj och sånt. Jag har tidigare mått mycket värre och det känns som om jag skulle vara gladare nu när det är över men så är det inte. Så här har jag känt förut flera gånger faktiskt med jämna mellanrum och varje gång mellan 5-7 dagar. Jag vet inte vad det kan vara eller om det bara är helt normalt.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver att du är deppig och nere, med jämna mellanrum, som sitter i mellan 5-7 dagar. Jag kan inte låta bli att tänka att skulle kunna vara något hormonellt, alltså i samband med perioder i din menscykel. Många tjejer blir påverkade, deppiga och mera sårbara, vid ägglossning eller mens. Har du kollat det? Vissa blir klart bättre då de börjar äta p-piller. Just det här att du mellan dina "perioder" mår bra, får en att misstänka att det kan vara något kroppsligt, mera än att det är "vanlig" nedstämdhet eller depression. Kan du inte kontakta en ungdomsmottagning, för att kolla upp detta. Och börja hålla lite kolla hur dina "depp"perioder ser ut, när de kommer i förhållande till menscykeln. Det vore också bra att kontakta husläkare för en läkarundersökning, för att kolla upp dina hormonvärden. Vid t.ex. struma, så får man också symtom som nedstämdhet, trötthet och orkeslöshet. Det är ju viktigt att kolla upp hur du mår rent fysiskt, så man inte missar något och du går omkring och mår jättedåligt i perioder som egentligen skulle vara lätt åtgärdat med rätt mediciner. Berätta för dina föräldrar hur du mår och känner, och att detta kommer i jämna perioder och vara under ett antal dagar. Ni kan sedan tillsammans boka tid för att då får en kontroll hos läkare. Jag vet inte hur gammal du är, men även i puberteten så har man svängningar i hormonbalansen, det kan också medföra att humör och känslor svänger utt och ned. Om du pratar med skolsköterskan på din skola, så får du mera information om vad som händer i kroppen då man är i puberteten. Skriv gärna igen om du vill, hälsningar Snorkel.