Jag har många negativa tankar om mig själv. Jag har mått dåligt tidigare och känner att det kmr tillbaka. Vem ska jag kontakta för samtal som faktiskt funkar? Jag har gått flera terapi ett antal gånger men dem verkar inte funka i längde. Mår alltid dåligt igen. Så det känns bara hopplöst att försöka igen. Vet inte vem jag ska vända mig till.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så bra att du reagerar i tid på att du känner att du är påväg att må sämre igen. Ju tidigare man ”tar tag i det” ju bättre är det ju. Denna sida finns till just för att sprida kunskaper och strategier som ökar chansen för tidig upptäckt och tidiga insatser. Det låter även som att du mått bättre under perioder, att det du gjort fungerat, åtminstone ett tag. Problemet låter som om du kanske inte har några strategier att ta till för att bryta dåligt mående då du inte har stöd från någon annan längre, det funkar då du går i samtal men när du ska ”klara motgångar och tunga saker i livet” på egen hand så ramlar du tillbaka igen, kan det vara så tror du? Samtal och terapi är ett jättebra stöd, men man kan också behöva en ”plan” för hur man faktiskt GÖR då man börjar må sämre igen då man inte går i terapi, återfallsprevention. Om man behöver/vill lära sig att dansa, åka skridskor, köra bil eller att ”hantera svackor i livet” så behövs både teori och praktik, det räcker inte bara med att ”prata teoretiskt” man behöver öva hur man faktiskt GÖR också i praktiken. Alla människor hamnar i kriser och tyngre perioder i livet, livet går upp och ner. Man kunde önska att det ”normala” vore att alltid må bra och vara lycklig, och det är även lätt att tro att det är så för andra, men tyvärr så ser verkligheten inte ut så. Alla människor har också olika förutsättningar att hantera och klara av svackor, vissa bättre och vissa sämre. Beror på arv, miljö och vilka strategier man har för att ”ta sig upp igen då man är under ytan”. Har man provat många gånger men bara ramlar ner igen, så är det lätt att drabbas av negativa tankar och tankar på hopplöshet, ingen idé, och då blir man ju ändå deppigare och allt känns ännu tyngre. Man ”ger upp” och kommer ur balans gällande mat, sömn och fysisk aktivitet, som också är viktiga grundstenar i all fysiskt och psykiskt mående. Hur ser det ut med det för dig? VAD är det som tidigare fungerat så att du mått bättre? Då det gäller nedstämdhet så är det ju egentligen som en ”reaktion” på obalans i livet, för mycket som tar energi kraft och ork och för lite som ger energi kraft och ork. (prova formuläret balans i livet och formuläret veckokort för balans i livet som finns på webbsidan) Man kan uppmärksamma, ta hand om sig själv och tillföra saker som ger just mig själv kraft ork och energi, och även strukturera och avgränsa det som tar kraft och energi, är du med? Just denna känsla av att man inte har någon kontroll är besvärlig, man får återta kontrollen. Viktig del för att bryta nedstämdhet är aktivering, ”göra fast man inte har lust” att aktivering i sig ökar intresse och lust på sikt fast det inte känns så när lusten och orken tryter. Är man nedstämd så påverkas tankarna, man tänker mörkare och dömer sig själv lättare, det hör liksom till problematiken. Tankar styr mycket, men en tanke är bara en tanke, ingen sanning, men TROR man på tanken så tar den över. Testa att tänka en massa överdrivet positiva tankar om dig själv och livet som att ”imorgon vinner jag en miljon” ”jag vinner lätt en skönhetstävling” jag kommer att ha topphöga poäng på högskoleprovet” ”jag är alla lärares och klasskompisars favorit” mm. Tror du på detta och ser det som sanning bara för att du tänker det?? Har ni jobbat med att bryta negativa tankar och självdömanden (registrerat dem, tränat på att parera negativ tanke med positiv, självvalidering, acceptans mm) Jag skulle också föreslå dig att prova på och träna medveten närvaro, mindfulness, att vara fullt medveten här och nu, inte fastna i orostankar över saker som redan hänt, eller saker som eventuellt händer i framtiden. Utan träna på att ha fokus i nuet. Man blir också mera medveten över sina tankar och känslor och hur det påverkar en. På webbsidan finns beskrivningar om medveten närvaro och flera övningar du kan träna på varje dag. Snorkel har också en App som heter Snorkelövning, ladda ner den (gratis naturligtvis) där hittar du ännu flera övningar för att må psykiskt bättre. Många människor behöver äta mediciner under längre perioder, som stöd för att orka göra förändringar i livet och göra saker för att må bättre. Har du haft kontakt med någon läkare för bedömning för ev medicinsk behandling? Läs också mera på denna sida om nedstämdhet, känslor mm under fliken VAD ÄR och VAD GÖRA. Prova lite övningar, ge det en chans att se om det kan vara något för dig. Ge inte upp, ta hand om dig själv, och fortsätt jobba för att hitta saker i livet som får dig att må bättre. Skriv igen till frågelådan om du vill, kram från Snorkel.