Hej jag är en tjej på snart 13 år jag är lessen hela tiden och jag gråter mej till sömns varje natt ibland känner jag att det skulle bli bättre om jag skar mej lite i handleden men jag vet att det inte blir bättre egentligen. Men ja gör de iallafall Jag orkar inte mera nu, ja kan inte hålla det för mej själv längre, ja känner att jag spricker snart. Varje kväll känner jag att jag inte vill leva längre och ja funderar hela tiden på att gå till vårat medecin skåp och ta en överdos men jag vet ju inte vilka man ska ta för att dö och inte typ magpumpas eller nåt. Jag blir hela tiden arg på alla fast dom e snälla men bara om nån tjatar lite på mej om att ja ska städa mitt rum eller härmar mej lite så kan jag få värdens utbrott och skrika i flera timmar. I skolan är jag känd som "tjejen i 6A som skrattar åt allt och aldrig är ledsen" men jag vet inte varför jag skrattar hela tiden, men jag känner mej helt falsk och mitt skratt är bara fejk. Jag inte skratat ärligt åt nåt på flera månader tror jag... Snälla hjälp mej

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har det jättejobbigt, verkar mycket ledsen och ”nere”. Är det något särskilt som gör ditt liv så tungt? Ibland kan man hamna i nedstämdhet utan att det egentligen finns tydliga yttre orsaker, eller något speciellt som förändrats eller hänt. Du är ju också i början av pubertet och tonåren. Det är en jobbig period i livet. Allt ”gungar” livsfunderingar, mera ansvar och krav, vem är jag, duger jag etc. Då finns det en ökad risk att bli nedstämd. När man väl blivit nedstämd/deprimerad så hör det till att tankarna är tunga och negativa, ingenting känns bra eller är roligt. Man är känslig, lättstött och lättirriterad etc. Man fastnar i sina tankar om att livet och situationen är hopplös och inte går att förändra eller förbättra. Du skriver att du ibland skär dig själv lite i handleden, trots att du vet att det inte blir bättre av det. Kortsiktigt genast i stunden kan det vara så att den smärtan är lättare än att det ”gör ont inom en”, men på längre sikt gör det bara problemen större. Och det finns en stor risk att man tappar kontrollen, skär sig mer och mer och inte kan sluta. Du behöver hjälp att hitta andra alternativ då du mår dåligt än att skära dig själv! Och hjälp med att må bättre. Vilket stöd har du? Du har nu ”vågat” berätta på hemsidan om hur du mår, berätta också för någon vuxen i din närhet, dina föräldrar, elevhälsovården, ungdomsmottagning etc. Du behöver förståelse från dig själv och från din omgivning, och konkret hjälp att ta dig ur din situation. Det finns saker att göra för att må bättre. Läs mera på hemsidan om nedstämdhet, hur det kan se ut och vad man kan göra för att må bättre igen. Prova, se över din situation, hur äter och sover du, vilka positiva aktiviteter har du, hur belastad är du i skolan etc. Ge inte upp, sköt om dig och ”våga” be om och ta emot hjälp. Många hälsningar Snorkel.