Hej jag är ledsen ganska ofta, ibland känns de som jag håller på att bli galen, Ja e ute mycket med kompisar och sportar och har ett bra liv, men ja är känslig också. Varje gång jag känner mig ensam kommer jag igång med negativa tankar, känns som jag aldrig blir bra igen..

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Du skriver att du är ledsen ofta, känslig och lätt börjar tänka negativa tankar då du är ensam. Man anar också att du har en rädsla för att du skulle vara sjuk, "galen" och att du är rädd för att aldrig bli "bra" igen. I övrigt har du ett bra liv, är mycket tillsammans med kompisar och sportar. Jag funderar lite över hur dina negativa tankar ser ut, vad är det du tänker.. En tanke är en tanke, ingen sanning, men tankar påverkar oss en hel del, det är som om någon gick bredvid oss och sa saker till oss hela tiden, "du är knäpp" "du blir aldrig bättre" ditt fel" du är dum" o.s.v. tillslut så kanske man börjar tro på sina tankar om man får höra det hela tiden.... Försök att parera dina negativa tankar med en positiv, "jag hade kul idag" jag fick godkänt på provet" "kompisarna och jag skrattade ihop hela kvällen igår".. för att få balans mellan negativa och positiva tankar. Om man fastnar i sina negativatankar, något som alla har mer eller mindre, så drar tankarna ner vårat mående, man grubblar, ältar ochj oroar sig, helt i onödan. Du är mycket med kompisar och sportar, det är bra, positiva saker som ger energi och gör att du får kraft att klara av då du mår sämre. Det är ju så att mående går upp och ned, vi är glada ibland och ledsna ibland, och särskilt i tonåren, då är det många hormoner i kroppen, som gör att kroppen ska utvecklas, och man blir känsligare, mera lättstött och lättsårad. Det kan vara en jobbig period, men är en naturlig utvecklingsfas i livet. Skolsköterskan på din skola, eller på ungdomsmottagningen har säkert flera böcker om vad som händer i kroppen i puberteten, så kan du läsa mera. Om dina negativa tankar blir för jobbiga då du är ensam, kan du inte försöka göra något, aktivera dig, så tankarna inte alldeles tar över.. Läs en spännande bok, kös korsord, lyssna på hög musik i hörlurar, öva glosor på annat språk, baka, städa, pyssla, eller vad som helst annat som tar din uppmärksamhet i anspråk. Var helt konsentrerad på det du GÖR just nu.. Läs mera på hemsidan om medveten närvaro. Sköt om dig själv, och tillåt dig själv att vara lite deppig iblan, det är alla, man är inte sjuk eller konstig för det, utan helt normal. Om man däremot går och deppar hela tiden, aldrig kan skratta, vara glad och vara tillsammans med kamrater, då behöver man förändra sitt mående och sin situation. Många hälsningar Snorkel