Hej! Jag skulle vilja ha hjälp av er. Eller jag måste ha hjälp. Jag kan ha blivit drabbad av en sjukdom som man kallar depression. Jag gråter utan anledningar, har svårt att sova och jag tycker inte om mig själv..vad ska jag göra? Jag har läst om depression, och den sjukdomen kan leda till självmords tankar. Hjälp mig snälla!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du tror att du är deprimerad, du har läst om det och tycker att det stämmer, du gråter lätt, har svårt att sova och tycker inte om dig själv. Det låter också som om du är rädd att du ska få självmordstankar, och den rädslan gör att du mår ännu sämre. Jag vet inte hur gammal du är, inte heller hur länge du har känt såhär. När man är i tonåren är det vanligt att känslorna går upp och ner, att man inte riktigt känner igen sig själv och blir väldigt känslig. Även vanligt att man känner sig missnöjd över sig själv osäker på om man "duger" och på vem man är. Om man ligger och grubblar och oroar sig så får man också svårt att sova. Nedstämdhet/depression drabbar nästan alla människor någon gång i livet. Man kanske är med om något jobbigt/svårt, kanske mister något som varit viktigt och betydelsefullt. Man hamnar i en kris. Eller om man går länge i en livssituation som känns för svår eller jobbig, man kanske har det för svårt för sig i skolan, har mycket oro/ångest, känner sig ensam och utanför eller har problem hemma i familjen. Då är det obalans i livet mellan positiva och roliga saker som ger energi och tunga och svåra som tar energi, då kan man också bli deprimerad/nedstämd. Hur ser det ut i ditt liv, hur har du det i skolan, hemma i familjen, med fritidsintressen/aktiviteter och i skolan? Om man blir väldigt nedstämd så drar man sig undan, ingenting man tidigare tyckt om känns roligt, man blir väldigt låg och trött eller irriterad. Man ser det mesta i svart, ingen lust och ingenting är roligt. Hur är det för dig? Har du berättat hemma om hur du mår, ser mamma och pappa att du inte mår bra just nu? det är viktigt att du berättar för dem om hur du mår, så att de förstår och kan hjälpa dig. Läs på den här hemsidan tillsammans med mamma och pappa om nedstämdhet och oro, hur man kan hamna i det och hur det ser ut och känns, och naturligtvis vad man kan göra för att må bättre. Kan du prata med någon på din skola, skolkurator eller skolsköterska, ni kan tillsammns försök lista ner saker du tycker är svårt och jobbigt, de kan också berätta mera för dig om saker du undrar och om att vara i puberteten. Berätta för din mentor så kan hon hjälpa dig att komma i kontakt med kurator/skolsköterska. När du läst mera på hemsidan och funderat på mina frågor, kanske du vill skriva igen, gör det och berätta mera om hur du mår. Många hälsningar Snorkel