Jag orkar inte med min kompis längre hon förstör allas liv med sin deprission och hon vet att vi också mår skit men hon bryr sig inte, hon klagar och sviker och sårar å jag vet inte vad jag ska göra

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du tar verkligen upp ett svårt ämne; hur andra runt omkring påverkas då någon är deprimerad!! För dig och dina kamrater har det blivit så jobbigt då kompisen är deppig, att ni själva mår dåligt! När man är deppig så ser man allt i svart, ingenting känns meningsfullt eller roligt, man tror att andra har det bättre utan mig, man är ledsen, negativ och dyster. Det är klart att det påverkar ens omgivning. Ibland så till den grad att de inte orkar med och drar sig undan, uppfattar ens beteende som om man struntar i alla andra, inte bryr sig om andra. Då det faktiskt kan vara precis tvärtom. Men man inser inte själv hur andra påverkas eller uppfattar ens beteende. Det är viktigt att inte du och dina kompisar tar på er din kompis dåliga mående och deppighet. >Men det är bra att ha en kunskap om vad nedstämdhet är, hur det ser ut och märks. Det är också viktigt att försiktigt prata med kompisen, hur det blir för er då hon inte mår bra. Att ni bryr er, vill att hon ska må bättre, men att ni inte riktigt orkar med just nu, då ni själva inte mår bra. Att hon behöver hjälp av vuxna och kunnig personal. Har hon kontakt med elevhälsa eller BUP? Annars kan ni tipsa henne om att vända sig dit, visa henne hemsidan o.s.v. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.