Jag började må dåligt i sexan av olika anledningar. Sen har det bara blivit sämre och sämre. Jag orkar inte säga alla mina "problem", men jag har problem hemma och så har det varit länge nu. Jag har varit utanför i skolan under hela grundskolan. Jag har börjat gymnasiet nu samma känslor kommer tillbaka, jag är rädd hela tiden och jag har huvudvärk hela tiden. Jag har ångest, jag har ingen självkänsla längre, jag gråter varje dag. Jag har förlorat mina kompisar. För jag tycker det är jobbig att vara bland människor tillochmed mina kompisar!! jag orkar fan inte mer! funderar om det är värt och leva!!! Snälla vart kan man få hjälp någonstans??! vet inte vad jag ska göra längre. // en ledsen tjej :(

Svar
Jag började må dåligt i sexan av olika anledningar. Sen har det bara blivit sämre och sämre. Jag orkar inte säga alla mina "problem", men jag har problem hemma och så har det varit länge nu. Jag har varit utanför i skolan under hela grundskolan. Jag har börjat gymnasiet nu samma känslor kommer tillbaka, jag är rädd hela tiden och jag har huvudvärk hela tiden. Jag har ångest, jag har ingen skälvkänsla längre, jag gråter varje dag. Jag har förlorat mina kompisar. För jag tycker det är jobbig att vara bland människor tillochmed mina kompisar!! jag orkar fan inte mer! funderar om det är värt och leva!!! Snälla vart kan man få hjälp någonstans??! vet inte vad jag ska göra längre. // en ledsen tjej :( Hej, tack för ditt mail. Du har det jättejobbigt, nämner att du har problem hemma, i skolan och med kompisar. Har varit utanför och ensam under lång tid. Är rädd, har ångest och mår jättedåligt. Är spänd så du får huvudvärk hela tiden. Du behöver verkligen få hjälp med att förändra din situation, få hopp och ett liv värt att leva! Ta kontakt med elevhälsovården på din skola, berätta om hur du mår eller visa ditt mail. De kan sedan hjälpa dig med remiss till BUP om du behöver. Går man länge i en sådan tung situation som du beskriver, så är risken stor att man utvecklar nedstämdhet och depression. Det kan då också vara svårt att ta sig ur och förändra på egen hand. man ser ingen ljusning, ser inga möjligheter. Då behöver man någon som kan hjälpa en att hitta vägar och strategier för att må bättre. Du kanske också behöver stöd av medicinering under en period. Kontakta elevhälsovården! Du behöver nog se över hela din livssituation, och fundera tillsammans med någon vad man kan göra åt det. Hur ser din rädsla ut? I vilka situationer är du rädd, vad tänker du kan hända? Har du läst på hemsidan om nedstämdhet och oro/ångest. Hur det kan utvecklas och förvärras, och vad man kan göra för att vända onda cirklar? T.ex. avslappningsövningar och avspänningsövningar som kan lindra din huvudvärk, vikten av mat, sömn och motion då man mår dåligt. Som läget är nu kan du inte ha det, tveka inte att be om hjälp. Hör gärna av dig igen, kram Snorkel.