Hej !! jag vet inte vad jag ska göra... jag är ledsen hela tiden för att jag aldrig fått en pojkvän och ibland orolig över om jag kommer att få någon...och jag gråter när jag lyssnar på musik med starka texter och måste nästan alltid gå ut eller göra något annat när jag hör en bra/känslig låt med mina kompisar....Jag är 14 och ska fylla 15 och jag undrar vad jag ska göra för att må bättre dom här sakerna jag har nämnt är bara en del av vad jag är bekymrad för / gråter för snälla hjälp miig !!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det är jobbigt och väcker starka känslor, att vara just 14-15 år, man är inte barn och ännu inte vuxen… Det är viktigast i livet vad kompisar gör och tycker. Man vill vara populär och omtyckt. Längtar efter att tycka om någon och ha någon som tycker om och gillar en själv. Det finns många böcker som beskriver just det du skriver om. Låna på biblioteket eller köp på bokhandeln. T.ex. Emma Hambergs böcker; ”kärlek och sex” och ”Linas kvällsbok” De finns också som billigare pocket. I tonåren har man många hormoner i kroppen, det är stora kroppsliga förändringar på gång, det gör att man blir mera känslig och har lättare för att bli ledsen. Du har dock redan märkt att man kan styra sina känslor om man vill. Som t.ex. genom att distrahera sig och göra något annat, som du gör då du är med dina kompisar och hör en låt som väcker starka känslor hos dig. och som du beskriver, då går undan och gör något annat. Vad du kan göra för att må lite bättre och slippa vara ledsen och oroa dig hela tiden för att inte få någon pojkvän snart, är ju att göra andra positiva aktiviteter. Har du något intresse, något som du tycker är intressant och roligt. Sport, djur, dans, foto, motorer, natur eller vad som helst. Gå med i någon klubb eller förening, lär dig något nytt som kan vara spännande. Läs böcker om det, kanske gå på någon utställning eller annan träff runt detta intresse. Det ökar ju också möjligheten att du i dessa sammanhang träffar någon som tycker om samma saker som du, och ni har gemensamma intressen att dela. Läs mera på hemsidan under ” Vad göra” om saker man kan göra då man är ledsen och nedstämd. Kram från Snorkel.